Toelichting dat dit de jaarschijven 2020 - 2023 uit de voorjaarsnota betreft en dat de stand die hieruit voort is gekomen het vertrekpunt is geweest voor de mutaties in de begroting.
(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Indexering onderwijshuisvesting en Exploitatiebijdr Sportbedrijf | |||||||
Er zijn twee tegenvallers exploitatie Sportbedrijf en onderwijshuisvesting. De indexatie Exploitatie Sportbedrijfen de indexatie OZB Onderwjishuisvesting. De algemene index is niet voldoende om de stijging van de OZB te dekken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Subtotaal journaal | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
Ontwikkelingen BUIG | |||||||
Op basis van de meest recente informatie van het Rijk en inzichten met betrekking tot de ontwikkeling van het landelijke uitkeringenbestand van het CBS wordt de rijksbijdrage BUIG in 2020 bijgesteld (-€ 1,40 mln). Voorts zijn de budgetten voor uitkeringen en loonkostensubsidies in 2020 bijgesteld aan de meest recente prognoses (-€ 2,30 mln). Daarmee is in 2020 voor de coronacrisis een voordeel op de BUIG van € 3,7 mln. geraamd. Voor 2021 en verder wordt voor de inkomsten uit de BUIG de informatie van het Rijk gevolgd. De extra middelen worden toegevoegd aan het budget voor uitkeringen en loonkostensubsidies. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | 980 | -980 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 980 | -980 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
GGD Gemeenschappelijke Regeling indexatie | |||||||
Voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD worden hogere indexeringslasten opgenomen. Dit bestaat uit twee onderdelen. De doorberekening van de CAO verhoging voor gemeenteambtenaren (€ 0,08 mln.) en de stijging van loonkosten, het werkgeversaandeel pensioenpremie en de indexatie van de materiële kosten (€ 0,08 mln.). Na het debat tijdens de Raadsvergadering d.d. 27 februari 2020 is de Kadernota van de GGD aangenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 123 | 0 | 123 | 123 | 123 | 123 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 35 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Subtotaal journaal | 158 | 0 | 158 | 158 | 158 | 158 | |
Extra bijdrage woningnet | |||||||
WoningNet helpt woningzoekenden bij het vinden van een passende woning, samen met corporaties gemeenten en bedrijven. Voor de invoering van de nieuwe woonruimteverdeling maakt WoningNet implementatiekosten. Omdat het een gezamenlijke wens is om het systeem te wijzigen, dragen gemeenten een deel van deze kosten. Voor Zaanstad is dat eenmalig € 0,065 miljoen in 2021. Ook de structurele kosten nemen voor Woningnet toe omdat de toetsing en toekenning van spoedpunten in het vervolg op één centrale plek zal gebeuren. Voor Zaanstad betekent dit een extra bijdrage van jaarlijks € 0,06 miljoen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 65 | 0 | 65 | 60 | 60 | 60 |
Subtotaal journaal | 65 | 0 | 65 | 60 | 60 | 60 | |
Prijs-, loon- en subsidie indexatie | |||||||
De salarissen worden netto met € 3,32 mln. geïndexeerd. Daarnaast worden de subsidies met netto € 4,63 mln. en de materiële kosten met netto € 0,30 mln. geïndexeerd. Voor 2020 en verder is een te lage loonindexatie toegepast door nagekomen mutaties op de salarisbegroting. Dit wordt ook gecorrigeerd (€ 0,01 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | 8.253 | 0 | 8.253 | 8.249 | 8.217 | 8.222 |
98 | Kostenverdeling | 9 | 0 | 9 | 9 | 10 | 10 |
Subtotaal journaal | 8.262 | 0 | 8.262 | 8.258 | 8.227 | 8.232 | |
Vergoedingen raadsleden | |||||||
De vergoedingen voor raadsleden zijn aangepast aan de hoogte van vergoedingen van de raadsleden geldend vanaf 1 januari 2020 conform de circulaires van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 27 juni 2019 en 18 november 2019. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
98 | Kostenverdeling | 58 | 0 | 58 | 58 | 58 | 58 |
Subtotaal journaal | 58 | 0 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
Gemeentefonds septembercirculaire 2019 | |||||||
In deze mutatie wordt de septembercirculaire Gemeentefonds 2019 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 902 | 0 | 902 | 997 | 989 | 981 |
02 | Werk, inkomen en economie | 142 | 0 | 142 | 141 | 143 | 145 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 30 | 0 | 30 | 31 | 31 | 31 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -4.946 | -4.946 | -5.083 | -3.873 | -4.023 |
98 | Kostenverdeling | 54 | 0 | 54 | 54 | 55 | 56 |
Subtotaal journaal | 1.130 | -4.946 | -3.817 | -3.859 | -2.654 | -2.809 | |
Gemeentefonds decembercirculaire 2019 | |||||||
In deze mutatie wordt de decembercirculaire Gemeentefonds 2019 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 53 | 53 | 45 | 47 | 48 |
Subtotaal journaal | 5 | 53 | 58 | 50 | 51 | 52 | |
Toeristenbelasting | |||||||
Op basis van het bestaande areaal aan overnachtingsmogelijkheden worden de baten toeristenbelasting naar beneden bijgesteld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Subtotaal journaal | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Jeugd en Wmo prijsindexatie | |||||||
De prijsindexatie die wij aan de aanbieders jeugd en wmo moeten compenseren is hoger dan de gemeentelijke prijxindex. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 97 | 0 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Subtotaal journaal | 97 | 0 | 97 | 97 | 97 | 97 | |
Huisvesting Omgevingsdienst | |||||||
De kosten van inrichten van de huisvesting van de Omgevingsdienst zijn door hen afgekocht via een eenmalige betaling aan de gemeente. De structureel begrote baten zijn destijds niet verlaagd. Tot vorig jaar kon dit nadeel worden opgevangen door incidenteel lagere lasten. Dit is niet meer mogelijk (€ 0,2 mln.). Om de begrotingswijziging saldoneutraal te houden worden zowel de baten als de lasten verlaagd, waarbij de lagere lasten via een negatieve stelpost worden begroot, met de intentie die later op te lossen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | -200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wmo effect abonnementstarief | |||||||
Vanaf 2019 zijn de eigen bijdrage die gemeenten mogen vragen voor Wmo ondersteuning niet meer inkomensafhankelijk, maar geldt voor iedereen een vast bedrag ongeacht hoeveel ondersteuning nodig is. Ook wordt geen rekening meer gehouden met het inkomen en vermogen. In 2019 is geconstateerd dat door het abonnementstarief meer inwoners een beroep doen op de Wmo. De grootste toename in de kosten is te zien in de Wmo verstrekkingen en het resultaatgebied huishoudelijke ondersteuning. Door de dekking vanuit het Rijk ter compensatie is de kostenstijging deels op te vangen. In 2019 bleek een toename van ca. 400 inwoners die gebruik maken van huishoudelijke ondersteuning. De verwachting is dat in 2020 voor een totaal van € 2,4 mln. een extra beroep wordt gedaan op het resultaatgebied huishoudelijke ondersteuning. Door enerzijds de dekking vanuit het Rijk ter compensatie van gederfde inkomsten vanuit de verlaagde eigen bijdrage en anderzijds hogere verwachte hogere eigen bijdrage van de nieuwe cliënten, komt het verschil voor 2020 op € 0,8 mln. Door maatregelen te treffen in 2020 op de instroom Wmo en de maatwerkvoorzieningen is bijsturing mogelijk voor € 0,2 mln. De claim bedraagt derhalve voor 2020 € 0,6 mln. Voor 2021 gaan we er van uit dat de groei van het aantal gebruikers van huishoudelijke ondersteuning afvlakt (50% ten opzichte van de groei in 2019 en 2020). De claim bedraagt vanaf 2021 € 1,2 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.350 | -150 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Subtotaal journaal | 1.350 | -150 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
Aanvulling Wmo indexatie 2020 | |||||||
Bij de begroting 2020 is de indexatie voor de Wmo niet volledig verwerkt in de meerjarenbegroting. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 275 | 0 | 275 | 275 | 275 | 275 |
Subtotaal journaal | 275 | 0 | 275 | 275 | 275 | 275 | |
Wmo Effect volume | |||||||
In de meerjarenprognose is rekening gehouden met 2,5% volume stijging in 2021. Dit betekent een toename van € 0,68 mln. structurele lasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 680 | 0 | 680 | 680 | 680 | 680 |
Subtotaal journaal | 680 | 0 | 680 | 680 | 680 | 680 | |
Prijs- en volume-effecten Algemene Uitkering | |||||||
Vooruitlopend op de meicirculaire 2020 zijn de verwachte prijs en volume-effecten verwerkt (-€ 5,58 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -5.576 | -5.576 | -5.576 | -5.576 | -5.576 |
Subtotaal journaal | 0 | -5.576 | -5.576 | -5.576 | -5.576 | -5.576 | |
Jeugd effect volume | |||||||
In de meerjarenprognose is rekening gehouden met 2,5% volume stijging in 2021. Dit is met uitzondering van de uitgaven PGB, die stabiel blijven. Dit betekent een toename van € 0,83 mln. structurele lasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 830 | 0 | 830 | 830 | 830 | 830 |
Subtotaal journaal | 830 | 0 | 830 | 830 | 830 | 830 | |
Nieuwbouw Poelenburcht exploitatiesubsidie | |||||||
De planning van de nieuwbouw van de Poelenburcht is geactualiseerd. Uitgangspunt is dat deze eind 2022 gerealiseerd is. Dat betekent dat de daarmee gemoeide exploitatiesubsidie pas nodig is in 2023 en deze dus over 2021 en 2022 kan vervallen (€ 0,13 mln. per jaar). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -132 | 0 | -132 | -132 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -132 | 0 | -132 | -132 | 0 | 0 | |
Actualisatie kapitaallasten | |||||||
Actualisatie van de kapitaallasten naar aanleiding van de Meerjaren Investerings Planning 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 | 3 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -698 | 0 | -698 | -615 | -496 | 537 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -171 | 0 | -171 | -177 | 312 | 351 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 19 | 0 | 19 | 19 | 34 | 34 |
07 | Bestuur en financiën | 267 | 0 | 267 | 442 | -115 | -390 |
Subtotaal journaal | -581 | 0 | -581 | -330 | -264 | 535 | |
Verlaging rekenrente | |||||||
Door de aanhoudend dalende rente op de geld- en kapitaalmarkten wordt de interne rekenrente verlaagd van 2,0% naar 1,75% vanaf 2021. Hiermee worden de kapitaallasten in de begroting lager waardoor minder rente aan de tarieven voor afval, riolen en begraafplaatsen doorberekend zal worden. Dit heeft een neerwaarts effect op de tarieven voor de inwoners van Zaanstad. De gederfde baten in de begroting worden gecompenseerd door lagere financieringslasten. Daarnaast is er voor 2022 en 2023 sprake van een additioneel voordeel (-€ 0,25 mln.) op de financieringslasten. Dit wordt veroorzaakt door een structurele onderuitputting van de investeringsplanning en door de aanhoudend dalende rente. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -2 | 0 | -2 | -2 | -1 | -3 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -500 | 0 | -500 | -566 | -663 | -704 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -2 | 0 | -2 | -1 | -1 | -1 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -803 | 0 | -803 | -846 | -901 | -934 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 0 | 0 | -2 | -3 | -3 |
07 | Bestuur en financiën | 1.306 | 0 | 1.306 | 1.167 | 1.320 | 1.645 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | -250 | -250 | 0 | |
Areaaluitbreiding Openbare Ruimte | |||||||
In de voorjaarsnota zijn de noodzakelijke onderhoudskosten voor areaaluitbreidingen in de openbare ruimte als gevolg van (gebied)ontwikkelingen verwerkt. Dit betreft met name uitbreidingen van wegen, groen, speelplaatsen, civiele objecten en verkeersvoorzieningen volgend uit de (gebied)ontwikkelingen Gouwpark, Houthavenkade, Meneba, Brokking, Zaans Hout, Kersenhout, Eilanden (Hobo Cello), De Zaag, Overtuinen /Verkadebuurt, Hoogtij fase twee, Zaanse Helden, Oostzijderveld en Vaartzicht. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 149 | 0 | 149 | 367 | 521 | 521 |
Subtotaal journaal | 149 | 0 | 149 | 367 | 521 | 521 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 13.170 | -11.099 | 2.071 | 2.230 | 3.756 | 4.657 | |
Beleidsbijstellingen | |||||||
Ontwikkelingen armoede | |||||||
De prognose van de uitgaven bijzondere bijstand is structureel lager als gevolg van het beleid over het spreken met het zittend bestand aan uitkeringsgerechtigden en met betrekking tot bewindvoering bij schulden (-€ 0,70 mln). Door deze lagere uitgaven zijn de inkomsten uit terugvordering ook structureel lager (-€ 0,35 mln). In 2020 ontstaat éénmalig een voordeel bij de ziektekostenverzekering (-€ 0,10 mln). Met ingang van 2021 eindigt het contract met één van de twee aanbieders van de ziektekostenverzekering over het herverzekeren van het wettelijk eigen risico. Het is nog niet duidelijk hoe de nieuwe vervangende regeling er uit gaat zien. Het is de vraag of de gemeente de regeling in eigen beheer moet gaan uitvoeren, wat tot hogere uitvoeringskosten leidt om zo veel mogelijk de betreffende verzekerden een vergoeding te verstrekken ter compensatie van het wettelijk eigen risico. In 2020 ontstaat een éénmalig voordeel op de schuldhulpverlening vanwege een lagere hoeveelheid aanvragen schuldregelingen (-€ 0,1 mln). In 2020 onderzoeken we samen met de wijkteams en de kredietbank de daling in aanvragen en spreken we maatregelen af om deze om te buigen. De verlengde leertijd bij Pact Poelenburg wordt voor € 0,2 miljoen tot en met 2022 gedekt uit de Meedoen middelen van het armoedebudget. Vanaf 2023 wordt dekking vanuit de Meedoen middelen een knelpunt, vanwege de verwachte invoer van de stadspas. Om dekking voor de verlengde leertijd structureel te kunnen waarborgen, wordt het structurele voordeel vanaf 2023 voor € 0,2 miljoen ingezet om structurele dekking voor de verlengde leertijd in Poelenburg te waarborgen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | -700 | 350 | -350 | -350 | -150 | -150 |
Subtotaal journaal | -700 | 350 | -350 | -350 | -150 | -150 | |
Coördinator MIP openbare ruimte | |||||||
De nieuwe functie van coördinator MIP ondersteunt bij het opstellen en uitvoeren van het Meerjareninvesteringsplan (MIP). Deze functionaris heeft de taak om sturingsinformatie te leveren aan het management van de sector en medewerkers te ondersteunen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geschil Hemkade. | |||||||
Voor het vervolg op het dossier Hemkade is een projectorganisatie nodig. De kosten hangen af van het gekozen scenario door de Raad. Afgesproken met de Raad is dat het College nadat een keus voor een scenario is gemaakt terugkomt met een budgetaanvraag. Voor een projectleider en programmasecretaris is in totaal € 0,2 mln. benodigd over periode van 2 jaar (2 x € 0,1 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Doorontwikkeling Post & Archiefzaken | |||||||
De afdeling Post & Archiefzaken maakt een slag met betrekking tot digitalisering. De samenstelling van de afdeling moet mee veranderen met deze ontwikkeling. Om deze stap te kunnen maken is voor 2021 extra capaciteit nodig (€ 0,08 mln.). Als gevolg van deze doorontwikkeling wordt de benodigde capaciteit verminderd, hetgeen een voordeel van € 0,367 mln. gaat opleveren met ingang van het jaar 2023. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
98 | Kostenverdeling | 80 | 0 | 80 | 0 | -368 | -368 |
Subtotaal journaal | 80 | 0 | 80 | 0 | -368 | -368 | |
Besteding reserve Bodembeheer | |||||||
De reserve bodembeheer wordt gevoed vanuit de doeluitkering bodem. Vooralsnog is in 2021 het laatste deel toegekend. De uitgaven worden in lijn gebracht met deze doel uitkering. Hiermee is de reserve bodembeheer uitgeput in 2023. De verwachting is dat in de toekomst € 100 mln. structureel beschikbaar wordt gesteld door het Rijk, vandaar dat er een extra dotatie in 2021 opgenomen is in deze begrotingswijziging. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 2.200 | -2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 2.200 | -2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Planschade | |||||||
Planschades zijn lastig te begroten. In de praktijk doen deze zich niet of nauwelijks voor. Vanaf het jaar 2021 wordt planschade opgenomen in de risicoparagraaf van de begroting en de jaarrekening. In 2020 wordt het budget ingezet voor de aanloop naar de Wet Kwaliteitsborging. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -92 | 0 | -92 | -92 | -92 | -92 |
Subtotaal journaal | -92 | 0 | -92 | -92 | -92 | -92 | |
Jeugd Specialistische jeugdhulp | |||||||
In 2019 hebben we opnieuw een groei geconstateerd in het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van specialistische jeugdhulp. Er zijn maatregelen ingezet die bij de nieuwe instroom een verschuiving laten zien van zwaardere naar lichtere vormen van zorg. Omdat de bestaande groep die jeugdhulp ontvangt maar langzaam uitstroomt, is het effect van de maatregelen nog niet terug te zien in de kosten. Hierdoor stijgen vooral de kosten van specialistische jeugdhulp. Voor de Gecertificeerde instellingen is regionaal besloten tot het aanpassen van de financiering volgens het principe ‘de basis op orde’ en zijn er reële tarieven afgesproken die halverwege 2020 ingaan. Ook de regionale afspraken met betrekking tot de financiering van de Specialistische Jeugdhulp voor Zaanse leerlingen op het Speciaal Onderwijs in Amsterdam zijn voor Zaanstad een hogere kostenpost. We verwachten voor 2020 en 2021 met resp. € 0,5 mln. en € 1,0 mln. te kunnen bijsturen en verwachten daarmee een toename in de kosten voor jeugdhulp van € 2,2 mln. in 2020 en 2021. In 2020 en 2021 worden aanvullende maatregelen genomen om de toename in kosten na 2021 verder te beperken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 2.208 | 0 | 2.208 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 2.208 | 0 | 2.208 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwikkelmodel Zaanse Schans | |||||||
Voor het vervolg op het dossier Zaanse Schans is een projectorganisatie nodig en budget voor de uitvoering van diverse maatregelen. Deze maatregelen hebben bijvoorbeeld betrekking op aanvullende handhaving (erfgoed), onderzoek en evaluatie van de parkeerproblematiek, maatregelen ter vermindering van de parkeerdruk in de omgeving en voorbereiding voor verlegging fietspad Kalverringdijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 325 | 0 | 325 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 325 | 0 | 325 | 0 | 0 | 0 | |
WOZ extra gegevens M2 in aanslag | |||||||
Op 1 januari 2017 heeft de Waarderingskamer (wettelijk toezichthouder) het besluit genomen om alle WOZ-uitvoerders te verplichten de gebruiksoppervlakte te registreren en te gebruiken bij de marktanalyse en de taxatie van woningen. Dit betekent dat de beschikkingen voor het belastingjaar 2022 verstuurd moeten worden met een waarde gebaseerd op gebruiksoppervlakte. Om dit te kunnen realiseren wordt capaciteit beschikbaar gesteld (2020: € 0,15 mln. en 2021 € 0,1 mln.). Binnen de huidige formatie bij Belastingen is hiervoor geen capaciteit beschikbaar. Uiterlijk juni 2021 gaat de herwaardering op basis van de nieuwe objectkenmerken (vierkante meters) van start. Hierbij wordt voldoende tijd in acht genomen om de WOZ-taxaties te kalibreren en te controleren. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
98 | Kostenverdeling | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Actualiseren Investeringsfonds | |||||||
De ramingen van de projecten die gedekt worden uit het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. In de paragraaf investeringen worden de projecten toegelicht en staat de tabel met de meerjarige raming. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | 50 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 100 | -359 | -259 | 296 | 274 | 86 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 191 | 0 | 191 | 60 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 2.838 | -2.820 | 18 | -406 | -274 | -86 |
Subtotaal journaal | 3.179 | -3.179 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kostenverdeling | |||||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 172 | 0 | 172 | 62 | 62 | 62 |
02 | Werk, inkomen en economie | -3 | 0 | -3 | 55 | 55 | 55 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 160 | -40 | 121 | 104 | 104 | 104 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 221 | 0 | 221 | 221 | 221 | 221 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -26 | 0 | -26 | -26 | -26 | -26 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 324 | 0 | 324 | 325 | 326 | 326 |
07 | Bestuur en financiën | 282 | -2 | 280 | 91 | -275 | -279 |
98 | Kostenverdeling | -1.130 | 42 | -1.088 | -833 | -468 | -463 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lagere onttrekking reserve afschrijvingslasten | |||||||
Een aantal investeringen wordt doorgeschoven naar volgende jaren wat leidt tot lagere afschrijvingslasten. Voor deze afschrijvingslasten is een reserve gevormd. Omdat er aan deze reserve dus minder wordt onttrokken leidt dat tot een nadeel voor de jaren 2020 tot en met 2022 van respectievelijk € 0,1 mln, € 0,3 mln en € 0,3 mln. Vanaf 2023 ontstaat een structureel voordeel van -€ 0,07 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 317 | 317 | 300 | -70 | -70 |
Subtotaal journaal | 0 | 317 | 317 | 300 | -70 | -70 | |
Vermakelijkheidsretributie Zaanse Schans | |||||||
De invoering van de vermakelijkheidsretributie op de Zaanse Schans is uitgesteld tot 1 juli 2020. Dit leidt tot een nadelig effect incidenteel voor het boekjaar 2020 van € 0,4 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | 800 | -800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 800 | -800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Beleidsbijstellingen | 8.200 | -5.512 | 2.688 | -142 | -680 | -680 | |
Besluit pre prioritair | |||||||
Raadscommunicatie | |||||||
In zijn vergadering van 20 juni 2019 besloot de gemeenteraad bij motie om structureel extra budget beschikbaar te stellen voor raadscommunicatie. In deze begrotingswijziging wordt dit budget omgezet in uitbreiding van de formatie bij de griffie en de ambtelijke organisatie. Deze motie is in de begroting verwerkt en de begroting is vastgesteld op 12 november 2019. Naast de middelen uit de motie wordt tevens een klein deel van het bestaande budget voor raadscommunicatie als dekking ingezet (€ 0,01 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | -11 | 0 | -11 | -11 | -11 | -11 |
98 | Kostenverdeling | 11 | 0 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Besluit pre prioritair | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstellingen budgetneutraal | |||||||
Actualisatie vastgoed | |||||||
Periodiek wordt de begroting vastgoed geactualiseerd. In deze actualisatie wordt een budget (€ 0,05 mln.) 2022 voor sporthal De Tref vanuit budget sport overgezet naar vastgoed. Daarnaast zet deze wijziging een budget (€ 0,016 mln.) structureel over van budget buitengebied naar vastgoed voor toilet Jagersveld. Kosten voor sloop (€ 0,05 mln.) zijn vanuit 2019 doorgeschoven naar 2020. Deze worden toegevoegd met verwachte dekking van incidentele grondverkopen. Daarnaast verwacht de gemeente voor vastgoed per saldo structureel meer opbrensten (€ -0,05 mln.) voor huur en vergoeding duurzaamheidsmaatregelen. Tegelijk worden ook structureel meer kosten verwacht voornamelijk voor prijsstijgingen voor onderhoud aan het vastgoed. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -10 | 0 | -10 | -60 | -10 | -10 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 118 | -108 | 10 | 60 | 10 | 10 |
Subtotaal journaal | 108 | -108 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invulling personele taakstelling Maatschappelijk Domein | |||||||
Binnen het Maatschappelijk Domein is een structurele taakstelling op het personeel opgenomen. Via deze begrotingswijziging wordt de taakstelling structureel ingevuld. Tevens zijn binnen het capaciteitsbudget van het Maatschappelijk Domein middelen vrij gemaakt voor een structurele functie voor het beheer van buitensport accommodaties, en twee incidentele functies voor toezicht op rechtmatigheid en kwaliteit van verstrekkingen op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdwet. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 562 | 0 | 562 | 562 | 562 | 562 |
98 | Kostenverdeling | -562 | 0 | -562 | -562 | -562 | -562 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actieplan Poelenburg en Peldersveld inzet programma organisatie | |||||||
Voor de uitvoering van het actieplan Poelenburg en Peldersveld (APP) wordt een functie van programmamanager structureel gemaakt. De kosten worden betaald uit het APP (- € 0,53 mln) en uit het personeelsbudget voor overkoepelende programma's (- € 0,50 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -53 | 0 | -53 | -53 | -53 | -53 |
98 | Kostenverdeling | 53 | 0 | 53 | 53 | 53 | 53 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Besluit Bijstand Zelfstandigen | |||||||
Met ingang van 2020 is de financiering van het instrumentarium van het Besluit Bijstand Zelfstandigen gewijzigd. Uitkeringen in het kader van de BBZ worden vanaf 2020 ten laste van het BUIG-budget gebracht. Rijksbijdragen met betrekking tot leningen aan ondernemers worden rechtstreeks op die lening in mindering gebracht en lopen niet meer via de begroting. De bestaande budgetten en bijdragen worden daarom uit de begroting gehaald. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | -240 | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -240 | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Project Geweld Hoort Nergens Thuis | |||||||
Voor de jaren 2020 en 2021 wordt de functie van ambtelijk projectleider 'Geweld Hoort Nergens Thuis' ingesteld. De kosten worden gedekt door het budget voor vrouwenopvang (€ 0,075 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -75 | 0 | -75 | 0 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 75 | 0 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Armoede agenda 2020 | |||||||
Het budget voor de armoede wordt eenmalig verhoogd in 2020 voor de uitvoering van de armoede agenda in 2020 (vastgesteld in de gemeenteraad 25 april 2019, € 0,18 mln). De verhoging wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve Schulden en Armoede (-€ 0,18 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Medewerker graffiti | |||||||
Een deel van het budget beeldbestek wordt gebruikt voor het creëren van 1 fte medewerker graffiti. Tot op heden werd dit deel van het budget uitbesteed. Het zijn structurele werkzaamheden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -49 | 0 | -49 | -49 | -49 | -49 |
98 | Kostenverdeling | 49 | 0 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Personele inzet overkoepelende programma's | |||||||
Bij de Voorjaarsnota 2019 is vanaf 2020 structureel extra budget beschikbaar gesteld voor ambtelijke inzet vanuit het maatschappelijk domein voor MAAK-Zaanstad, Actieplan Poelenburg Peldersveld, Zorg & Veiligheid en Ondermijning. In deze begrotingswijziging wordt dit budget toegewezen aan de betrokken afdelingen van de ambtelijke organisatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -270 | 0 | -270 | -270 | -270 | -270 |
98 | Kostenverdeling | 270 | 0 | 270 | 270 | 270 | 270 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herwaardering 3 functies maatschappelijk domein | |||||||
De complexiteit van de opgaven in het maatschappelijk domein stelt hogere eisen aan de ambtelijke organisatie. Als gevolg van die zwaardere functie eisen zijn drie functies binnen het maatschappelijk domein opnieuw gewaardeerd (€ 0,04 mln). Bij de voorjaarsnota 2019 is structureel budget vrijgemaakt om herwaarderingen vanwege complexe opgaven en marktontwikkelingen te dekken. Het benodigde extra capaciteitsbudget wordt hieruit gedekt (-€ 0,04 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | -34 | 0 | -34 | -34 | -34 | -34 |
98 | Kostenverdeling | 34 | 0 | 34 | 34 | 34 | 34 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Buurthuizenbudget | |||||||
De inkomsten worden verwerkt door een verlaging van de subsidies aan de buurthuizen. Er worden geen inkomsten meer begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -7 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -7 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpassing leningcontract AZ | |||||||
De aanpassing op het contract met AZ was verwerkt als mutatie financiele vaste activa. Na overleg met de accountant is er sprake van vooruitbetaalde huurkosten (verwerkt in de jaarekening 2019). Het effect voor de exploitie (wegvallen jaarlijkse bijdrage die wij aan AZ betalen en jaarlijkse vrijval vooruitbetaalde huurkosten) wordt nu begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 |
07 | Bestuur en financiën | -44 | 0 | -44 | -44 | -44 | -44 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wielklemmen en overbrengen voertuigen | |||||||
Per 1 januari 2020 is de gemeente Zaanstad gestart met het aanbrengen van wielklemmen. Om een goede uitvoering te kunnen geven aan het wielklembeleid is 2,4 FTE extra capaciteit nodig (€ 0,14 mln.). Deze uitbreiding van de capaciteit wordt gedekt uit de opbrengsten die het plaatsen van wielklemmen zullen opleveren (- € 0,14 mln.). De raad is hierover geinformeerd via een raadsinformatiebrief. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | -136 | -136 | -136 | -136 | -136 |
98 | Kostenverdeling | 136 | 0 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Subtotaal journaal | 136 | -136 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
SPUK sport | |||||||
Per 2019 is de regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK) ingevoerd. Dit betekent dat we 17,5 % van de uitgaven gecompenseerd krijgen via een rijksbijdrage. Deze inkomsten bedragen jaarlijks (€ 0.7 mln.). Het grootste deel betreft het Sportbedrijf, die ook in aanmerking komen voor de SPUK regeling (€ 0,65 mln.). De gemeente Zaanstad vraagt de bijdrage jaarlijks aan bij het Rijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 687 | -687 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 687 | -687 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Personele ontwikkelingen bedrijfsvoering | |||||||
1. Binnen de ambtelijke organisatie van bedrijfsvoering is een budgettair neutrale herschikking van formatie uitgevoerd om capaciteitsknelpunten binnen een aantal projecten op te lossen in 2020. Dit wordt gedekt uit het budget Omgevingswet (€ 0,17 mln.) en Bodembeheer (€ 0,01 mln.), beide binnen programma Ruimtelijke en Gebiedsontwikkeling. Daarnaast wordt dit gedekt uit het budget Zaanse School binnen programma Bestuur en Financiën (€ 0,02 mln.). 2. Bij de voorjaarsnota is voor 2019 € 0,5 mln. vrijgemaakt om herwaarderingen vanwege complexe opgaven en marktontwikkelingen te dekken. Via deze begrotingswijziging wordt het budget in programma Bestuur en Financiën met ingang van 2021 herverdeeld over de afdelingen waar de functiewaarderingen hebben plaatsgevonden (-€ 0,26 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | -261 | 0 | -261 | -261 | -261 | -261 |
98 | Kostenverdeling | 261 | 0 | 261 | 261 | 261 | 261 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invulling taakstelling Bovenwettelijke taken handhaving | |||||||
Bij de Voorjaarsnota 2019-2023 is vorig jaar de zoekrichting C Veilige stad, 1. Bovenwettelijke taken handhaving opgenomen. Deze taakstelling wordt nu structureel ingevuld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -6 | 0 | -6 | -6 | -6 | -6 |
98 | Kostenverdeling | 6 | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jurist Kinderopvang | |||||||
Het voorstel is om het toezicht op kinderopvang en gastouderbedrijven te intensiveren. Om deze intensivering te kunnen uitvoeren is extra capaciteit benodigd. Dit wordt gedekt uit het materiële budget kinderopvang. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -80 | 0 | -80 | -80 | -80 | -80 |
98 | Kostenverdeling | 80 | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geweld in Afhankelijkheidsrelaties | |||||||
Voor het regionale project Geweld in Afhankelijkheidsrelaties wordt de ambtelijke organisatie structureel uitgebreid met een regionaal projectleider (€ 0,03 mln). De kosten worden gedekt uit de Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO) (-€ 0,03 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -30 | 0 | -30 | -30 | -30 | -30 |
98 | Kostenverdeling | 30 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG 20.1) | |||||||
Deze wijziging is de cijfermatige verwerking van het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) 20.1. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -6.304 | 7.364 | 1.060 | -811 | 40 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | -40 | -1.020 | -1.060 | 811 | -40 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -6.344 | 6.344 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Heffing en subsidiering BIZ-bijdrage | |||||||
Op grond van de Wet op de Bedrijveninvesteringszones (Wet op de BIZ) heeft het bestuur BIZ Stadshart Zaandam aan de gemeente gevraagd om binnen het vastgestelde BIZ-gebied voor 5 jaar een bijdrage te heffen voor de activiteiten in het plan. Het eerste jaar was 2019. Het plan is opgesteld samen met de ondernemers in het Stadshart. De gemeente vordert de bijdrage (€ 0,18 mln.) van de bedrijven in het BIZ-gebied om vervolgens als subsidie uit te keren aan het bestuur, na vermindering van 2,5% aan gemeentelijke uitvoeringskosten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | 177 | 0 | 177 | 177 | 177 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -182 | -182 | -182 | -182 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 |
Subtotaal journaal | 182 | -182 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Personele ontwikkelingen Maatschappelijk Domein | |||||||
Binnen de ambtelijke organisatie is een herschikking van formatie uitgevoerd om een reeks capaciteitsknelpunten op het gebied van het maatschappelijk domein op te lossen. Voorts worden reserveringen in de begroting omgezet in capaciteit op het gebied van rechtmatigheidscontroles in de zorg en de jeugdzorg (-€ 0,15 mln), organisatie ontwikkeling (-€ 0,03 mln) en actieplan Poelenburg (-€ 0,04 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -183 | 0 | -183 | -183 | -183 | -183 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -41 | 0 | -41 | -41 | -41 | -41 |
98 | Kostenverdeling | 224 | 0 | 224 | 224 | 224 | 224 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteit Stedelijke ontwikkeling | |||||||
In deze begrotingswijziging worden de aanpasssingen gedaan op het gebied van capaciteit binnen stedelijke ontwikkeling. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -201 | 0 | -201 | -201 | -201 | -201 |
98 | Kostenverdeling | 201 | 0 | 201 | 201 | 201 | 201 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpassing budget nutswerkzaamheden | |||||||
De afgelopen jaren zijn er steeds meer werkzaamheden verricht voor kabelwerkzaamheden voor nutsmaatschappijen. Er wordt verwacht dat de lasten hiervoor aankomende jaren stijgen. Deze worden gedekt uit de baten van leges die hiervoor worden gevraagd en evenredig meestijgen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 81 | -81 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 81 | -81 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Formatieuitbreiding nutsvoorzieningen | |||||||
Voor de werkzaamheden kabels van telecommunicatie wordt binnen het capaciteitsbudget de inhuur omgezet in vaste formatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -72 | 0 | -72 | -72 | -72 | -72 |
98 | Kostenverdeling | 72 | 0 | 72 | 72 | 72 | 72 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderhoud Zaanbrug | |||||||
Als gevolg van het uitgevoerde groot onderhoud aan de Zaanbrug zijn de jaarlijkse onderhoudskosten afgenomen. Omdat deze jaarlijkse kosten voor 50% worden doorbelast naar Wormerland dient de geraamde vergoeding op deze verlaging te worden aangepast. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -39 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -39 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jongeren lokaal actief | |||||||
Jongeren Lokaal Actief is een project gericht op realisatie van een Maatschappelijke Diensttijd (MDT) voor jongeren in de Zaanstreek geïnspireerd op het Belgische Samenlevingsdienst model. Het voorstel is ontwikkeld door het samenwerkingsverband ’t Lokaal. Daarin werken de gemeenten Zaanstad, Wormerland en Oostzaan samen met bedrijfsleven, zorg en welzijn, scholen en tal van maatschappelijke organisaties toe naar een stevige gezamenlijke infrastructuur om jongeren op een adequate manier op hun maatschappelijke toekomst voor te bereiden. Het project loopt van november 2019 tot en met oktober 2021. Het Rijk heeft hiervoor een subsidie beschikbaar gesteld. Via deze wijziging worden de kosten en subsidie 2020 en 2021 begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
02 | Werk, inkomen en economie | 207 | -207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 207 | -207 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beheerder buitensport | |||||||
Vanwege de opgaves de komende jaren in de sport en de ontwikkelingen m.b.t. een nieuw beheermodel van de accommodaties wordt de ambtelijke organisatie in 2020 en 2021 uitgebreid met een beheerder buitensport. De kosten worden deels binnen de ambtelijke formatie opgevangen (€ 0,05 mln) en deels ten laste van sportprojecten gebracht (€ 0,04 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
98 | Kostenverdeling | 42 | -42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 42 | -42 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Impulsgelden ten behoeve van Poelenburg | |||||||
Zoals ook in de raadsinformatiebrief (2019/4039) over uitvoeringsplan opvoeden en onderwijs en taal (OOT) Poelenburg is aangegeven, wordt vanaf 2020 budget van de impulsgelden gelabeld voor Poelenburg (€ 0,125 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wmo tweedelijns zorg | |||||||
Begeleiding: In de prognose voor 2020 houden wij voor de overige resultaatgebieden rekening met dezelfde trend als in 2019. Dit houdt in een stijging van de aantallen en een daling van de zorgzwaarte. Verder houden wij rekening met indexatie, 2,84% zoals afgesproken met de aanbieders. Voor 2021 gaan wij uit van een groei van 2,5% en houden wij rekening met de meest recent vastgestelde OVA index van 3,42%. Beschermd Wonen: Het aantal plekken voor verblijf BW blijft in onze prognose op een gelijk niveau van 2019. Wel houden wij rekening met een uitbreiding van het aantal ambulante plekken van 15, die naar verwachting halverwege 2020 worden gerealiseerd. Daarnaast houden wij rekening met een indexatie van 2,84%. Voor 2021 gaan we uit van de 15 extra ambulante plekken die gedurende het hele jaar zijn ingevuld. Daarnaast houden wij rekening met de meest recent vastgestelde OVA index van 3,42%. Persoonsgebonden budget: In de prognose voor de persoonsgebonden budgetten 2020 zijn wij uitgegaan van het niveau 2019 en daarnaast houden wij rekening met indexatie ad 2,84%. Voor 2021 houden wij vast aan het verwachte niveau 2020 en houden wij rekening met de meest recent vastgestelde OVA index van 3,42%. Verstrekkingen: We verwachten een overschrijding op de verstrekkingen. De oorzaak zien we voornamelijk terug in een toename van het aantal ritten voor aanvullend openbaar vervoer. Ook zien we het aantal trapliften en de woonvoorzieningen licht stijgen. Deze stijging is verwerkt in de prognose voor 2020. Voor 2021 houden we rekening met een stijging van 2,5% en een prijsindex van 1,7%. Voor AOV wordt in 2021 rekening gehouden met de kostenontwikkeling van het wegvervoer, deze bedraagt voor 2020 6,7% (meest recent vastgestelde NEA-index). Taakstelling: De taakstelling bedraagt in 2020 € 2 mln. Het saldo van de taakstelling na verwerking van de hiervoor benoemde prognoses, bedraagt in 2020 € 0,5 mln. Rekening houdend met de in gang gezette maatregelen en nieuwe maatregelen binnen het bestaande systeem, is de verwachting voor 2020 dat de taakstelling gerealiseerd gaat worden. Uitgaande van deze (structurele) realisatie, bedraagt de resterende taakstelling voor 2021 € 0,5 mln. Hiervoor worden aanvullende maatregelen voorbereid, waar mogelijk beleidswijzigingen voor nodig zijn. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herverdeling energiebudget | |||||||
Bij de voorjaarsnota in 2019 is structureel € 0,32 mln. extra budget toegekend ter dekking van de hogere elektriciteitskosten. Dit budget is centraal begroot en wordt nu deels overgeheveld naar het programma onderhoud openbare ruimte (€ 0,16 mln.). Het resterende deel blijft staan op het programma bestuur en organisatie (voornamelijk het stadhuis). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 158 | 0 | 158 | 158 | 158 | 158 |
07 | Bestuur en financiën | -158 | 0 | -158 | -158 | -158 | -158 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie beheer openbare ruimte | |||||||
De sector Openbare Ruimte heeft budget (€ 0,17 mln.) toegekend gekregen voor uitvoering. Met deze wijziging wordt het budget verdeeld naar de desbetreffende werkzaamheden. Het budget (€ 0,05 mln.) dat bij de Voorjaarsnota 2019 is toegekend voor het inspecteren van bruggen ten behoeve van de veilgheid wordt hierbij omgezet in structurele formatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 158 | 0 | 158 | 158 | 158 | 158 |
98 | Kostenverdeling | -158 | 0 | -158 | -158 | -158 | -158 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Bijstellingen budgetneutraal | -5.188 | 5.188 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herschikking | |||||||
Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ) | |||||||
In de raadsinformatiebrief 2019/28826 is de raad geïnformeerd dat Zaanstad vanaf 2020 extra geld ontvangt vanuit het rijk om uitvoering te kunnen geven aan de taken uit de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ). Dit is via de meicirculaire 2019 ontvangen. Nu de uitvoeringsplannen duidelijk zijn wordt het geld gealloceerd aan maatschappelijke opvang. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwjaarsbijeenkomst college | |||||||
In januari 2020 is door het college een nieuwjaarsbijeenkomst georganiseerd in het Zaantheater om samen met Zaanse bewoners en bedrijven terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te blikken op het nieuwe. Om dit initiatief ook structureel mogelijk te maken is hiervoor deels dekking (€ 0,03 mln) gevonden binnen programma Werk, Inkomen en Economie. Tegenover dit budget staan geen uitgaven meer. De dekking wordt overgeheveld naar het flexibel budget van het college in programma Bestuur en Financiën. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Herschikking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 16.182 | -11.423 | 4.759 | 2.089 | 3.077 | 3.978 |