Programma 1 Onderwijs, jeugd en zorg
Portefeuillehouder: Groothuismink, Mutluer
Programmadoelstelling en de rol van de gemeente
In Zaanstad willen we dat alle inwoners kunnen meedoen, zo veel mogelijk op eigen kracht, met behulp van het eigen netwerk en een krachtige buurt. Goed en toegankelijk onderwijs is het fundament waarop kinderen en jongeren hun talenten kunnen ontplooien en leren om in een context van diversiteit samen te leven. Leefbare wijken zijn een belangrijke voorwaarde om Zaankanters gezond en waardig ouder te laten kunnen worden. Waar bewoners, jong en oud, hindernissen ervaren in het meedoen, of dreigen te vereenzamen, bieden we ondersteuning; licht waar mogelijk, zwaarder en specialistisch indien nodig. Er ligt een stevige opgave om de zorg betaalbaar en toekomstbestendig te houden. |
---|
Effecten corona
Corona zal effect hebben op de manier waarop er hulp vanuit de Wmo en Jeugdhulp wordt geleverd aan inwoners. Onduidelijk is nog wat de effecten zullen zijn op de in- en uitstroom van cliënten (bijvoorbeeld inhaalzorg, uitgestelde zorgvraag). Kansen liggen in de manier van hulpverlenen, bijvoorbeeld meer digitaal behandelen en ondersteunen binnen de JGGZ en de Wmo en actiever ‘naar buiten’ tijdens gespreksvoering. Er is nog geen zicht op de mogelijke meerkosten die aanbieders moeten maken om hun aanbod passend te maken binnen de nieuwe regelgeving. Het gaat bijvoorbeeld om extra kosten om dagbesteding te kunnen verzorgen voor alle geïndiceerden binnen de 1,5 meter regel.
Door een goede samenwerking tussen onderwijs en gemeente zorgen we ervoor dat leerlingen deelnemen aan het onderwijs en dat achterstanden niet verder oplopen. Dat is het uitgangspunt. Aan het begin van de coronacrisis ontstonden er mooie samenwerkingen. Denk aan de leerplichtambtenaren die met de BOA’s de straat op gingen om jongeren te spreken. Ook bleek de samenwerking tussen kinderopvangorganisaties, scholen en gemeenten cruciaal bij het organiseren van noodopvang voor onder andere kinderen met een onveilige thuissituatie.