(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Exploitatie Sportbedrijf | |||||||
Uit de afspraken gemaakt met het Sportbedrijf over 2020 volgen financiële aanpassingen:1. De tijdelijke gymzalen in Kreekrijk bliiven langer in gebruik (t/m 2023); dit hangt samen met de toename van leerlingen in dit gebied (€ 0,05 mln.) en is besloten bij het eerste IHP van 2019.2. De huidige Sporthal De Tref blijft langer in gebruik: bij het besluit over de Topsport hal Koog is besloten dat er een gymzaal herbouwd zou worden, waardoor de exploitatiebijdrage voor het Sportbedrijf neerwaarts bijgesteld is vanaf 2020 (€ 0,06 mln.). Dit bedrag is nodig zolang de Tref openblijft. De bouw van de gymzaal (of de toekomstige sporthal) staat geraamd in 2024. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 112 | 0 | 112 | 112 | 112 | 61 |
Subtotaal journaal | 112 | 0 | 112 | 112 | 112 | 61 | |
Begroting 2021 Werkom (indexatie) | |||||||
Op basis van de begroting 2021 van Werkom is de bijdrage aan Werkom hoger als gevolg van indexering van de salarissen, uitvoeringsbudgetten en ontwikkelbudgetten (€ 0,11 mln). De verhoging wordt gedekt binnen het participatiebudget. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wmo effect abonnementstarief | |||||||
Vanaf 2019 zijn de eigen bijdrage die gemeenten mogen vragen voor Wmo ondersteuning niet meer inkomensafhankelijk, maar geldt voor iedereen een vast bedrag ongeacht hoeveel ondersteuning nodig is. Ook wordt geen rekening meer gehouden met het inkomen en vermogen. In 2019 is geconstateerd dat door het abonnementstarief meer inwoners een beroep doen op de Wmo. De grootste toename in de kosten is te zien in de Wmo verstrekkingen en het resultaatgebied huishoudelijke ondersteuning. Door de dekking vanuit het Rijk ter compensatie is de kostenstijging deels op te vangen. De verwachting is dat in 2020 voor een totaal van € 2,4 mln. een extra beroep wordt gedaan op huishoudelijke ondersteuning. Voor 2021 gaan we er van uit dat de groei van het aantal gebruikers van huishoudelijke ondersteuning afvlakt (50% ten opzichte van de groei in 2019 en 2020). Dit betekent een totale toename tot € 3,6 mln. Met de compensatie van het Rijk voor gederfde inkomsten en te treffen maatregelen, komt het tekort in 2021 op € 2,4 mln. De VNG voert namens de gemeenten een intensieve lobbyrichting het rijk om enige compensatie te bieden voor de enorme volumegroei als gevolg van de invoering van het abonnementstarief. We gaan uit van 50% compensatie van het rijk. In deze begrotingswijziging wordt het deel dat we van rijk verwachten (€ 1,2 mln.), en in de voorjaarsnota nog niet was verwerkt, structureel in de beegroting opgenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.200 | 0 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | -1.200 | -1.200 | -1.200 | -1.200 | -1.200 |
Subtotaal journaal | 1.200 | -1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentefonds meicirculaire 2020 | |||||||
De doorrekening van de meicirculaire gemeentefonds 2020 naar 2021 en verder resulteert in een nieuwe stand van de algemene uitkering. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht in de Raadsinformatiebrief Meicirculaire Gemeentefonds 2020 (2020/13687). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | -1.573 | 0 | -1.573 | -1.572 | -1.575 | -1.576 |
2 | Werk, inkomen en economie | 653 | 0 | 653 | 782 | 788 | 623 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 296 | 0 | 296 | 633 | 674 | 674 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 18 | 0 | 18 | 0 | 0 | 0 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 1.092 | 1.092 | -2.350 | -2.823 | -4.016 |
Subtotaal journaal | -606 | 1.092 | 486 | -2.507 | -2.935 | -4.294 | |
Prijs-, loon- en subsidie indexatie | |||||||
Prijs- loon en subsidie indexatie voor de primitieve begroting 2021. Ten opzichte van de voorjaarsnota is het gehanteerde percentage voor prijsindexatie verlaagd van 1,7% naar 1,5%. De loonindexatie is verlaagd van 3,86% naar 2,59% en de subsidieindex is verlaagd van 3,21% naar 2,26%. De gehanteerde percentages voor de primitieve begroting zijn gebaseerd op de CPB publicatie van augustus 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.329 | -1 | 1.328 | 1.322 | 1.322 | 1.325 |
2 | Werk, inkomen en economie | 269 | -2 | 267 | 270 | 270 | 269 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 457 | 0 | 457 | 455 | 454 | 454 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 200 | -1 | 199 | 199 | 171 | 173 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 219 | -6 | 213 | 213 | 214 | 214 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 296 | -12 | 285 | 285 | 285 | 285 |
7 | Bestuur en financiën | -7.786 | -629 | -8.415 | -8.411 | -8.378 | -8.384 |
Kostenverdeling | 2.424 | -198 | 2.226 | 2.214 | 2.203 | 2.206 | |
Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | -2.593 | -848 | -3.441 | -3.453 | -3.460 | -3.458 | |
Actualisatie kapitaallasten | |||||||
Actualisatie van de kapitaallasten naar aanleiding van de Meerjaren Investerings Planning 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | -514 | 0 | -514 | -345 | -737 | -634 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -89 | 0 | -89 | 436 | 386 | 463 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 11 | 0 | 11 | 10 | 10 | 10 |
7 | Bestuur en financiën | 140 | 0 | 140 | 366 | 143 | 21 |
Subtotaal journaal | -453 | 0 | -453 | 467 | -198 | -141 | |
Jeugd en Wmo prijsindexatie | |||||||
De prijsindexatie die wij aan de aanbieders jeugd en wmo moeten compenseren (3,21 %) is hoger dan de gemeentelijke prijxindex (2,26 %). Dit leidt tot een nadeel voor de begroting van € 0,66 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 660 | 0 | 660 | 660 | 660 | 660 |
Subtotaal journaal | 660 | 0 | 660 | 660 | 660 | 660 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | -1.680 | -956 | -2.636 | -4.722 | -5.821 | -7.172 | |
Beleidsbijstellingen | |||||||
Integrale aanpak zorg en veiligheid | |||||||
Een integrale aanpak van zorg en veiligheid binnen de gemeente helpt bij de aanpak van veiligheidsvraagstukken binnen de gemeente. Op dit moment ontbreekt een regievoering op alle combinaties van zorg en veiligheidsvraagstukken. Er wordt hard gewerkt aan veiligheid en zorg, maar door een betere en eerdere afstemming kunnen interventies in een eerder stadium uitgevoerd worden, waardoor de veiligheid, maar ook zorg aan volwassenen en jeugdigen efficiënter kan plaatsvinden. Hiervoor wordt de ambtelijke organisatie strutureel uitgebreid met een ketenregisseur zorg en veiligheid (€ 0,08 mln).Bij de voorjaarsnota 2019 zijn reeds middelen beschikbaar gesteld voor dit doel, en worden nu hiervoor ingezet (€ 0,03 mln). De extra benodigde middelen bedragen € 0,05 mln structureel. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 54 | 0 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
Subtotaal journaal | 54 | 0 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
Last onder dwangsom | |||||||
De last onder dwangsom is een bestuurlijk instrument dat steeds vaker wordt ingezet. De vraag naar het inzetten van bestuurlijke maatregelen neemt toe, zoals gebiedsverboden, tegen gaan drugs, hondenoverlast en inbrekerswerktuig en binnenkort ook messenbezit en de aanpak woonoverlast. Hiervoor is extra juridische inzet vanuit OOV onvermijdelijk (€ 0,04 mln. voor 2021, € 0,09 mln. voor 2022 en verder). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 43 | 0 | 43 | 86 | 86 | 86 | |
Subtotaal journaal | 43 | 0 | 43 | 86 | 86 | 86 | |
Jurist Havens en Vaarwegen | |||||||
De afdeling Havens en Vaarwegen levert nautisch (en juridisch) advies bij beleidsontwikkelingen en projecten en bij de uitvoering van reguliere handhavingstaken. De afgelopen jaren is geconstateerd dat er veel extra projecten en beleidsinitiatieven worden opgestart, waarbij nautisch advies noodzakelijk is. Met de huidige capaciteit kunnen geen nieuwe projecten en beleidsinitiaitieven in behandeling genomen worden. Het voorstel is om 1 FTE toe te voegen aan de capaciteit om alle nieuwe projecten en beleidsvoorstellen te kunnen behandelen. Om deze functie in te kunnen richten is een bedrag van € 0,05 mln. benodigd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Subtotaal journaal | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Taakstelling subsidie onderhoud sportparken | |||||||
Uit onderzoek blijkt dat het huidige beleid (beheermodel) een jaarlijks tekort heeft van € 0,42 mln. De taakstelling ad € 0,55 mln. op de onderhoudssubsidies vergroot dit tekort. Met de verenigingen worden gesprekken gevoerd in het lopende project dat moet leiden tot een beter beheermodel. De uitkomsten van dit project worden in 2021 voorgelegd aan de raad. De verwachting is dat een aangepast beleid vanaf 2022 kan worden ingevoerd waardoor de taakstelling in 2021 en 2022 niet wordt doorgevoerd in de begroting. Vanaf 2023 e.v. blijft de taakstelling staan. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 55 | 0 | 55 | 55 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 55 | 0 | 55 | 55 | 0 | 0 | |
Overlap jongerenwerk en veiligheid | |||||||
In de motie jongeren centraal verzoekt de raad om een onderzoek naar jongerenwerk en veiligheid om de huidige situatie in kaart te brengen. Uitgangspunt is hierbij niet alleen de overlap centraal te stellen, maar ook te kijken naar wat er eventueel (nog) meer nodig is. Inmiddels zijn de eerste bevindingen van het onderzoek in beeld gebracht. De bevindingen bevestigen de aanwezigheid van dubbelingen en een aantal blinde vlekken. De belangrijkste blinde vlekken zijn [A] het ontbreken van sterk en integraal opdrachtgeverschap vanuit de gemeente en [B] het ontbreken van een persoonsgerichte aanpak die zich richt op kwetsbare jongeren en risicojongeren. In de praktijk wordt de capaciteit van het jongerenwerk vooral opgeslokt door risicojongeren en blijft er nauwelijks capaciteit over voor preventief jongerenwerk. Met het wegnemen van dubbelingen wordt invulling gegeven aan de besparing die eerder in de meerjarenbegroting is verwerkt. Nu wordt ingezet om de blinde vlekken in te vullen, in 2021 voor € 0,25 miljoen en vanaf 2022 voor € 0,32 miljoen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 250 | 0 | 250 | 325 | 325 | 325 |
Subtotaal journaal | 250 | 0 | 250 | 325 | 325 | 325 | |
Tegemoetkoming reiskostenregeling | |||||||
Zaanstad is al een aantal jaren met de vakbonden in gesprek over de (her)invoering van een regeling reiskosten woon-werkverkeer waarbij het openbaar vervoer wordt gestimuleerd. De belangrijkste gezamenlijke uitgangspunten bij deze gesprekken waren:- De regeling is duurzaam; - Het betreft een tegemoetkoming, niet een volledige reiskostenvergoeding;- Bestaand naast de fiscale uitruilfaciliteit;- Evenwichtig uitkomend voor medewerkers;- Eenvoudige, effectieve en niet kostenverhogende uitvoering;- Heldere voorwaarden.Er is gezocht naar een voor vakbonden en bestuur acceptabele, maar ook haalbare vergoeding van de reiskosten voor het openbaar vervoer. Verschillende scenario’s zijn berekend die een goed inzicht geven in de kosten voor de werkgever en de vergoeding voor de medewerkers. Op basis van de berekeningen is gekozen voor een tegemoetkoming in de reiskosten (vanaf 1 januari 2021) waarbij voor de kilometers die met het OV (trein, tram, metro, bus, veerpont) worden afgelegd tussen 10 en 40 km- naast de bestaande uitruilmogelijkheid- een tegemoetkoming in de kosten wordt verstrekt. Indien alle medewerkers de tegemoetkoming aanvragen komen de geraamde kosten op maximaal € 0,37 mln. Hiervan is de helft nu begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 199 | 0 | 199 | 199 | 199 | 199 |
Subtotaal journaal | 199 | 0 | 199 | 199 | 199 | 199 | |
Zaanstad als aantrekkelijk werkgever | |||||||
Zaanstad wil zich als aantrekkelijke werkgever (steeds) meer onderscheiden op de krapper wordende arbeidsmarkt. Een blijk van waardering voor medewerkers in de vorm van activiteiten is daar een voorbeeld van. Vanuit het college, de directie en de bonden is de wens uitgesproken om meer leuke activiteiten voor medewerkers te organiseren naast het jaarlijks kerstontbijt of de chocoladeletter in december. In het kader van deze waardering van de medewerkers wordt dan een personeelsfeest voor medewerkers georganiseerd en wordt in samenwerking met Zaanse ondernemers een kerstpakket verstrekt (vanaf 2022 € 0,1 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 120 | 120 | 120 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | -20 | -20 | -20 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | |
Levensduurverlengend onderhoud De Tref | |||||||
Om huidige Sporthal De Tref in stand te houden tot en met 2024 is levensverlengend onderhoud nodig. Dit onderhoud wordt uitgevoerd in 2023 en 2024 (€ 0,05 mln. per jaar). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 | |
Inwerkingtreding Omgevingswet | |||||||
De invoering van de omgevingswet en WKB brengt een aantal structurele activiteiten met zich mee:1. Ketensamenwerking van idee tot uitvoering-handhaving: intensiveren vooroverleg en samenwerking met ketenpartners2. Integrale Zaanse Omgevingsvisie bijhouden, nieuw beleid integreren en actueel houden3. Integrale adviesvaardigheden en besluitvormingsproces optimaliseren4. Monitoring kwaliteit van de fysieke leefomgeving5. Van juridische regels naar digitale beslisbomen voor dienstverlening "toepasbare regels"6. Nieuw financieringsmodel vergunningen, toezicht en handhaving7. Uitvoeren van het tranisitieplan Omgevingsplan, regelbeheer en actualisatie8. Participatie onder de Omgevingswet regelmatig evalueren9. Beheer van het digitate stelsel Omgevingswet10. Opleiden en verdiepen van kennis en kunde11. Beïnvloeden en bijhouden wet en regelgeving voor aanpassing en nieuwe jurisprudentie | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 79 | 0 | 79 | 221 | 182 | 184 |
Subtotaal journaal | 79 | 0 | 79 | 221 | 182 | 184 | |
Bijstelling vastgoed 2021 en verder | |||||||
In het meerjaren onderhoudsplan vastgoed (MJOP) zijn de brandweerkazerne aan het Prins Bernhardplein en het busstation niet voor toereikende bedragen opgenomen. Dit is bij de recente actualisatie van het plan naar voren gekomen (€ 0,15 mln.). Daarnaast krijgt de gemeente de bijdrage frictiekosten deels niet meer (€ 0,08 mln. in 2021 en 2022 als nadeel opgenomen). Vanaf de begroting 2023 verwachten we dit nadeel op te vangen binnen het product.De prijsstijgingen voor vastgoed onderhoud zijn harder gestegen dan de gemiddelde indexatie in onze begroting. Dit is alsnog doorgerekend (samen € 0,1 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 259 | 77 | 336 | 336 | 259 | 259 |
Subtotaal journaal | 259 | 77 | 336 | 336 | 259 | 259 | |
Duurzaamheidstransitie | |||||||
Om de duurzaamheidsambities te behalen is een versnellingsstrategie noodzakelijk. Zaanstad heeft een relatief hoge ambitie om al tussen 2030 en 2040 klimaatneutraal te zijn. De beoogde groei van Zaanstad met 20.000 woningen legt extra druk op de realisatie van besparing en vermindering van CO2 uitstoot. De afgelopen jaren zijn al enkele goede resultaten gerealiseerd, zoals een 1.0 versie van een Zaans Klimaatakkoord en fase 1 van het Warmtenet waarbij de gemeente zelf aandeelhouder is. Deze resultaten en ambities leiden tot verwachtingen bij partners in de stad (inwoners, corporaties, ondernemers en onderwijs). We hebben de laatste jaren ervaren dat de realisatie van deze en andere resultaten een groot beroep doet op de regisserende en responsieve capaciteit van de gemeente. Om de versnelling te kunnen waarmaken en de ambitie te realiseren is investering op deze capaciteit noodzakelijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | 1.000 | 0 | 1.000 | 750 | 750 | 750 |
Subtotaal journaal | 1.000 | 0 | 1.000 | 750 | 750 | 750 | |
Bijdrage RIEC | |||||||
Vanuit het Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie (RBOP), waar de gemeente Zaanstad in deelneemt, is besloten om een Regionaal Informatie en Expertise Centrum Noord-Holland Bureau (RIEC-bureau) en een Kerngroep Integrale samenwerking op te zetten. Het opzetten van het RIEC bureau zorgt er voor dat het bureau nu en in de toekomst alle ingebrachte signalen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning kan blijven oppakken. Het voorstel is om de jaarlijkse bijdrage aan het RIEC en de Kerngroep Integrale samenwerking voor Zaanstad (€ 0,09 mln.) op te nemen in de begroting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 85 | 0 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Subtotaal journaal | 85 | 0 | 85 | 85 | 85 | 85 | |
Capaciteit Dienstverlening/leges reisdocumenten | |||||||
De prognose van het aantal te verstrekken producten en diensten door de afdeling Burgerzaken is nader bekeken. De aantallen reisdocumenten die worden uitgegeven schommelt sterk per jaar. De inschatting die in het verleden gemaakt is, blijkt niet correct te zijn. Op basis van het aantal verlopen paspoorten en een correctie voor naturalisaties en eerste aanvragen, is een nieuwe, betere schatting gemaakt. Deze betere schatting heeft invloed op de leges inkomsten, de afdracht die wij doen aan het Rijk én de formatie die nodig is om de producten en diensten te verstrekken. Met uitzondering van het jaar 2023 (nadeel € 0,564 mln.) is er jaarlijks een voordeel te melden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -298 | -86 | -383 | -410 | 318 | -341 |
Kostenverdeling | 237 | 0 | 237 | 237 | 246 | 266 | |
Subtotaal journaal | -61 | -86 | -146 | -173 | 564 | -75 | |
Ondermijning | |||||||
De aanpak van ondermijnende activiteiten is het laatste jaar geintensiveerd. De komende jaren wordt dit verder geïntensiveerd. Als gevolg hiervan nemen de kosten voor het binnentreden en afsluiten van de panden, het afvoeren van diverse materialen en de juridische kosten toe (€ 0,07 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Subtotaal journaal | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Capaciteit Erfgoed en Monumenten | |||||||
Voor de uitvoering van de erfgoedstrategie is meer capaciteit nodig, vanwege van de wijze waarop men tegenwoordig rekening moet houden met de aanwezige cultuurhistorische waarde bij ontwikkeling van gebieden en bestemmingsplannen. Daarnaast is er meer capaciteit nodig voor het toezicht houden op onderhoudswerkzaamheden en verbouwen van monumenten. De werkdruk bij het toezicht houden is de afgelopen jaar sterk toegenomen. Verduurzaming is een belangrijk punt op de agenda bij de aanwezige monumenten. Als gevolg van de hoge werkdruk en de hoge ambities in het erfgoeddomein is uitbreiding nodig. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 80 | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Subtotaal journaal | 80 | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Beheerkosten ambtenarenhuisvesting | |||||||
In de voorjaarsnota 2020 is een investeringsvoorstel opgenomen om de ambtenarenhuisvesting op de Slachthuisstraat 63 uit te breiden. Hierdoor wordt het team Arbeidsparticipatie daar conform de Arbo-richtlijnen gehuisvest. De jaarlijkse extra beheerkosten (bijvoorbeeld catering, schoonmaak) van deze uitbreiding bedragen € 0,04 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Subtotaal journaal | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
Pilots Wet Kwaliteitsborging Bouw | |||||||
Met de invoering van de Wet Kwaliteitsborging Bouw per 1 januari 2022 gaat de werkwijze voor het toezicht op projecten veranderen. Om het proces en de uitkomsten van de nieuwe werkwijze goed in beeld te kunnen brengen, wil de gemeente Zaanstad pilotprojecten samen met de toezichthoudende externe partijen draaien. De kosten voor dit traject worden voor het jaar 2021 geraamd op € 0,03 mln. Daanaast zullen er als gevolg van de invoering, extra taken bijkomen waar kosten aan verbonden zijn (2022 en verder: € 0,05 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 30 | 0 | 30 | 50 | 50 | 50 |
Subtotaal journaal | 30 | 0 | 30 | 50 | 50 | 50 | |
Particuliere vakantieverhuur en airbnb | |||||||
Het college maakt een nieuwe visie toerisme. Op basis van deze visie werkt het college verschillende scenario's uit voor het heffen van toeristenbelasting. Daarbij wordt betrokken:- de invoering van de dagtoeristenbelasting voor passagiers van riviercruises;- de invoering van watertoeristenbelasting;- de mogelijkheden om beter zicht te krijgen op het aantal (overnachtingen in) AirBnB’s en het versterken van de controles hierop;- mogelijkheden voor tariefdifferentiatie.Hiertoe is extra capaciteit in 2021 nodig (€ 0,07 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 65 | 0 | 65 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 65 | 0 | 65 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie salarisbegroting | |||||||
Het uitgangspunt van de salarisbegroting zijn de feitelijke salariskosten in het begrotingsjaar. Het incidenteel financieel effect van de toelagen (-€ 0,20 mln.), onregelmatigheidstoeslag/wachtdienst (€ 0,08 mln.) en inschaling (-€ 0,80 mln.) wordt door middel van deze begrotingswijziging verwerkt. Dit incidenteel effect is ontstaan door met name een lagere inschaling van nieuwe medewerkers dan waarmee bij het opstellen van de meerjarenbegroting rekening is gehouden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | -1.047 | 0 | -1.047 | -300 | -300 | -300 |
Kostenverdeling | 127 | 0 | 127 | 100 | 100 | 100 | |
Subtotaal journaal | -920 | 0 | -920 | -200 | -200 | -200 | |
Tarieven en Heffingen 2021 | |||||||
De tariefberekeningen 2021 heffingen en leges zijn opgesteld volgens de uitgangspunten voorjaarsnota 2020. Voor 2021 is de indexatie van de tarieven verlaagd van 1,7 % naar 1,5% volgens de actuele uitgangspunten CPB (augustus raming).Bij de Afvalstoffenheffing zijn de tarieven verhoogd met ruim € 30,- per huishouden in verband met de nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de aanpak Poelenburg. Dit genereert meer inkomsten op van € 0,24 mln. die de kosten dekken voor de extra inzet vanuit de overeenkomst. Voor grafrechten is het tarief verhoogd om in 2021 kostendekken te worden.De inkomsten van de leges voor titel 2 (bouwleges) zijn verlaagd (€ 0,26 mln.) om aansluiting te krijgen met de ontwikkelingen die de afgelopen jaren te zien zijn. De verwachting is dat deze niet gaan stijgen voor het aankomende jaar. De manier van scannen bij parkeren veranderd aankomend jaar. Dit gaat plaats vinden met scooter en auto. De verwachting is dat de inkomsten uit naheffen hierdoor wat gaan stijgen (€ 0,14 mln.), waarbij er ook rekening is gehouden met kleine areaaluitbreidingen. De extra inkomsten dekken de kosten voor aanschaf en overheadskosten.Bij de rioolheffing is er geïndexeerd volgens beleid. Dit resulteert in een klein voordeel op de inkomsten. Die dienen ter dekking voor de indexatie van de loonkosten. Vanuit de egalisatie voorziening wordt een korting gegeven om het tarief gelijk aan 2020 te houden. Bij de toeristenbelasting geldt dat de differentiatie van het tarief voor een nadeel zorgt (€ 0,27 mln.). De inkomsten van de nieuwe heffing Watertoeristenbelasting, verhoging van het reserveringsgeld Havengelden voor de (rivier)cruisevaart en een tarief voor de kampeerplaatsen/camperplaatsen leveren een voordeel op van € 0,03 mln. Hierdoor wordt dit effect iets gedempt naar per saldo € 0,24 mln. nadelig | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | -70 | -70 | 0 | 0 | 0 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 0 | -111 | -111 | -111 | -111 | -111 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 2.801 | -3.555 | -753 | -826 | -878 | -759 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 6 | 6 | -344 | -343 | -343 |
7 | Bestuur en financiën | 2 | 200 | 202 | 202 | 202 | 202 |
Kostenverdeling | 525 | 0 | 525 | 525 | 525 | 525 | |
Subtotaal journaal | 3.328 | -3.530 | -202 | -554 | -605 | -486 | |
Actualisatie huurinkomsten IHP act. 20.2 | |||||||
Omdat er in de Integrale Huisvestingsprogramma (IHP) actualisatie 20.2 een aantal projecten is geherfaseerd zal ook de verhuur voor kinderopvang later starten. Het gaat dan om de MFA Overtuinen en MFA Zaanse Hout. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 36 | 36 | 0 | 21 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 36 | 36 | 0 | 21 | 0 | |
Actualisatie MPG 20.2 | |||||||
De begroting voor de grondexploitaties en plannen op basis van anterieure overeenkomsten en bijbehorende projecten zijn geactualiseerd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 11.483 | -9.864 | 1.619 | 1.114 | 239 | -86 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Bestuur en financiën | -359 | -1.260 | -1.619 | -1.114 | -239 | 86 |
Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 11.124 | -11.124 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: verhuuropbrengsten vastgoed | |||||||
In 2021 wordt een lagere huuropbrengst verwacht van € 0,1 mln. Het betreft hier verhuur aan niet-gesubsidieerde instellingen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: Aanpak nieuwe instroom | |||||||
Als gevolg van de corona-crisis verwachten wij in 2021 een verhoogde instroom in de bijstand. Onze aanpak bestaat uit drie onderdelen: 1. Voorkomen dat mensen afhankelijk worden van een bijstandsuitkering;2. Iedereen die toch in de bijstand instroomt zo snel mogelijk naar werk begeleiden of arbeidsfit houden voor wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt;3. Voldoen aan de wettelijke taak om bijstandsaanvragen te behandelen.Naast het maatschappelijke effect willen we met deze aanpak ervoor zorgen dat we qua aantal bijstandscliënten in de pas lopen met het landelijke verdeelmodel BUIG en een voordeelgemeente blijven (€ 2,36 mln).De dekking van de kosten is opgenomen in het programma 'Bestuur en Financiën'. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 70 | 0 | 70 | 0 | 0 | 0 |
2 | Werk, inkomen en economie | 1.390 | 0 | 1.390 | 0 | 0 | 0 |
Kostenverdeling | 904 | 0 | 904 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 2.364 | 0 | 2.364 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: Toeristenbelasting | |||||||
Als gevolg van de Corona pandemie is het toerisme ingezakt. De verwachting is dat in 2021 de baten toeristenbelasting lager uitvallen dan eerder begroot (€ 1,8 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 1.800 | 1.800 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 1.800 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: Veiligheid in de openbare ruimte | |||||||
Als gevolg van de corona pandemie is de verwachting dat er extra kosten gemaakt worden in 2021 voor de veiligheid in de openbare ruimte (€ 0,3 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 300 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 300 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie Investeringsfonds | |||||||
De ramingen van de projecten die gedekt worden uit het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. In de paragraaf investeringen worden de projecten toegelicht en staat de tabel met de meerjarige raming. Tevens is de voeding van het Investeringsfonds gractualiseerd via de actualisatie van het MPG 20-2.De dotatie aan de bestemmingsreserve wordt verlaagd om de lasten voor een verkeersdeskundige voor grote infrastructurele projecten af te dekken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 273 | 0 | 273 | 0 | 0 | 0 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -100 | 0 | -100 | 100 | 0 | 0 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 25 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
7 | Bestuur en financiën | 437 | -735 | -298 | -225 | -125 | -125 |
Kostenverdeling | 100 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Subtotaal journaal | 735 | -735 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: Bedrijfsvoering (facilitair) | |||||||
Als gevolg van de corona crisis worden extra kosten gemaakt voor werkplekken, schoonmaakkosten, de inrichting van stadhuis en overige gemeentelijke panden. Hierbij is er tevens rekening mee gehouden dat minder gebruik van gemeentelijke panden ook voordelen oplevert zoals minder gas, elektriciteit, water en gebruik bedrijfsauto's (€ 0,2 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Leerlingenvervoer | |||||||
De gemeente heeft de wettelijke plicht om gedegen vervoer voor leerlingen te organiseren, als blijkt dat daar recht op is. De kosten van het leerlingenvervoer zijn daarnaast deels afhankelijk van externe, niet beïnvloedbare, factoren. Bij de voorjaarsnota is voor 2020 € 0,35 mln. opgenomen in verband met stijgende kosten in het leerlingenvervoer met de opdracht om het beleid vanaf 2021 aan te passen om binnen het vastgesteld budget te blijven. Uit onderzoek is gebleken dat het volledig terugdringen van dit tekort op korte termijn niet realistisch is. Wel kunnen met maatregelen in beleid en uitvoering de jaarlijkse tekorten voor een deel teruggebracht worden. Om het resterende tekort op te vangen is extra ruimte in de begroting nodig. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 268 | 0 | 268 | 197 | 153 | 144 |
Subtotaal journaal | 268 | 0 | 268 | 197 | 153 | 144 | |
Specialistische jeugdhulp | |||||||
In 2021 is een stijging van de kosten zichtbaar van € 3,8 mln. onder andere door een duidelijk hogere volumegroei dan de geraamde 3,5%. Om deze kostenstijging te dekken zijn extra maatregelen nodig die maatschappelijke impact hebben (€ 1,9 mln.). Deze maatregelen kunnen niet de volledige kostenstijging dekken. Aanvullend wordt het ontvangen budget voor voogdij 18+ (€ 1,5 mln.) en wordt een deel van het budget slim investeren (€ 0,4 mln.) ingezet. Vanaf 2022 moeten de extra middelen die in 2020 en 2021 zijn vrijgemaakt voor jeugdhulp weer binnen jeugd worden opgevangen (€ 2,2 mln.). Hiervoor worden voorstellen voor beleidswijzigingen voorbereid. Het college voert actief lobby bij het Rijk om structureel extra budget te krijgen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie bestemmingsreserve afschrijvingslasten | |||||||
De planning van de projecten in het Investeringsfonds zijn geactualiseeerd. Door herfasering van projecten waarvan de afschrijvingskosten uit deze reserve worden gedekt wijzigt ook de benodigde onttrekking uit de reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 27 | 27 | -3 | 365 | 4 |
Subtotaal journaal | 0 | 27 | 27 | -3 | 365 | 4 | |
Corona: bijzondere bijstand | |||||||
Als gevolg van de corona crisis verwachten wij een stijging van het aantal aanvragen voor bijzondere bijstand. De kosten van de bijzondere bijstand hebben wij gerelateerd aan de ontwikkeling van de kosten van de bijstand. Deze kosten zijn dan 7% van de kosten van de bijstand. Gezien de grote onzekerheid omtrent de ontwikkelingen nemen we de stijging alleen op in 2021 en 2022. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | 950 | 0 | 950 | 1.350 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 950 | 0 | 950 | 1.350 | 0 | 0 | |
Verhoging parkeertarieven | |||||||
De parkeertarieven die de gemeente Zaanstad hanteert, worden met € 0,50 per uur verhoogd. Dit is een stijging van 19% ten opzichte van het huidige tarief. De verwachting is dat daarmee de baten op de parkeerbelasting met € 0,4 mln. zullen toenemen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | -400 | -400 | -400 | -400 | -400 |
Subtotaal journaal | 0 | -400 | -400 | -400 | -400 | -400 | |
Toezicht kinderopvang | |||||||
Vanuit het Rijk is structureel een hoger budget toegekend voor het toezicht op de kinderopvang. Hierdoor is het mogelijk om structureel (€ -0,05 mln.) te bezuinigen zonder de A-status kwijt te raken.Daarnaast worden de leges die, voor het opzetten van een kindcentrum of voor het starten als gastouder, worden opgelegd, kostendekkend gemaakt. Dit resulteert in een hogere baten op de leges Kinderopvang (€ -0,02 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -50 | -20 | -70 | -70 | -70 | -70 |
Subtotaal journaal | -50 | -20 | -70 | -70 | -70 | -70 | |
Fietshandhaving | |||||||
De gemeente Zaanstad voert een actief beleid als het gaat om fietshandhaving. Verkeerd gestalde fietsen en fietswrakken worden na een bepaalde tijd verwijderd en overgebracht naar het fietsdepot. Hiermee wordt het straatbeeld en de leefbaarheid in de stad gehandhaafd. Verwijderde fietsen kunnen tegen een tarief bij het fietsendepot worden opgehaald. Gebleken is dat het huidige tarief van € 30 te laag is om het fietsendepot en de fietshandhaving op een rendabele manier voort te zetten. Om de kostendekkendheid van de fietshandhaving te verhogen wordt het tarief voor het ophalen van een fiets verhoogd naar € 50. Dit resulteert in een hogere opbrengst op fietshandhaving (€ 0,05 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 |
Subtotaal journaal | 0 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | |
Baten brugbediening | |||||||
De realisatie baten brugbediening blijkt structureel hoger dan begroot (€ 0,15 mln.). De in het verleden gemaakte contractuele afspraken worden via deze wijziging verwerkt in de begroting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | -150 | -150 | -150 | -150 | -150 |
Subtotaal journaal | 0 | -150 | -150 | -150 | -150 | -150 | |
Bereikbaar bestuur - beëindigen leasecontract ICT | |||||||
Er is sprake van een voordeel als gevolg van een vervallen ICT-leasecontract (-€ 0,3 mln). Dit voordeel zal deels ingezet worden ten behoeve van het faciliteren van het thuiswerken (€ 0,1 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | -200 | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Subtotaal journaal | -200 | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 | |
Vrijval LO (voorheen Domus) en OJDT (voorziening zwerfjongeren) | |||||||
De realisaties van de voorzieningen voor de opvang van zwerfjongeren en langdurige opvang (voorheen Domus) zijn vertraagd waardoor eenmalig € 0,4 miljoen in 2021 vrijvalt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | -400 | 0 | -400 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -400 | 0 | -400 | 0 | 0 | 0 | |
Boa's Poelenburg | |||||||
De inzet van boa's is wijkgericht en informatiegestuurd. Het aantal verzoeken van in- en externe ketenpartners en verzoeken op multidisciplinaire problemen (Poelenburg) is met 145% fors toegenomen. Om aan alle verzoeken te kunnen voldoen en een veilige werkomgeving voor de BOA's te creëren is extra capaciteit (€ 0,1 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | |
Dekking Hembrugterrein door ontwikkelaars | |||||||
De kosten voor het Hembrug terrein (reeds in begroting opgenomen) worden gedekt door ontwikkelaars op basis van een anterieure overeenkomst. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | -125 | -257 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | -125 | -257 | |
Uitvoeringsbudget Wmo | |||||||
Door een effectievere inzet van middelen kan het uitvoeringsbudget WMO met € 0,06 miljoen worden verlaagd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | -55 | 0 | -55 | -55 | -55 | -55 |
Subtotaal journaal | -55 | 0 | -55 | -55 | -55 | -55 | |
Corona: subsidie topsportevenementen | |||||||
Vijf van de zes topsportevenementen konden vanwege de corona niet plaatsvinden in 2020. Eén evenement is in aangepaste vorm doorgegaan. Met de organisatoren is afgesproken dat de evenementen incl. bijbehorende subsidie doorgeschoven mogen worden naar 2021. Hierdoor kan het budget voor 2021 vrijvallen. Ook voor 2022 wordt verwacht dat een deel van het budget niet nodig zal zijn. De exacte consequenties worden in overleg met de verschillende organisaties van de topsportevenementen doorgesproken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | -100 | 0 | -100 | -50 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -100 | 0 | -100 | -50 | 0 | 0 | |
Grapperhausmiddelen jongeren en veiligheid | |||||||
Het college heeft een aanvraag bij het Rijk ingediend voor de zogeheten Grapperhausmiddelen. Zaanstad verwacht hiervan in 2021 € 0,08 mln. voor preventief jongerenwerk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | -80 | -80 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | -80 | -80 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: compensatie door het Rijk | |||||||
Het uitgangspunt van het college is dat de meerkosten of mindeer baten door Corona voor 100 % gecompenseerd worden door het rijk. Voor 2021 hebben we € 5,6 mln. en voor 2022 € 1,3 mln. begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | -5.614 | -5.614 | -1.300 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | -5.614 | -5.614 | -1.300 | 0 | 0 | |
Stelpost gerichtere inzet WMO budgetten | |||||||
Door enkele budgetten voor de WMO gerichter in te zetten is een besparing van € 0,1 miljoen mogelijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | -100 | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Subtotaal journaal | -100 | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Besparing op energie via WeSpark | |||||||
Dankzij de gemeentelijke participatie in WeSpark wordt vanaf 2021 een besparing verwacht op de energielasten van onder andere het stadhuis, openbare verlichting, riolen en wegen voor € 0,1 mln. per jaar. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -36 | 0 | -36 | -36 | -36 | -36 |
7 | Bestuur en financiën | -64 | 0 | -64 | -64 | -64 | -64 |
Subtotaal journaal | -100 | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Kostenverdeling | |||||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 669 | -8 | 660 | 10 | 10 | 10 |
2 | Werk, inkomen en economie | 1.345 | 3 | 1.349 | 378 | 378 | 378 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 120 | -16 | 104 | 138 | 138 | 137 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 766 | -75 | 691 | 667 | 667 | 667 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 608 | -88 | 519 | 215 | 215 | 215 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 1.368 | 2 | 1.370 | 1.589 | 1.597 | 1.621 |
7 | Bestuur en financiën | 1.581 | -15 | 1.566 | 1.095 | 1.086 | 1.088 |
Kostenverdeling | -6.457 | 198 | -6.259 | -4.092 | -4.090 | -4.114 | |
Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stappensubsidie | |||||||
De stappensubsidie voor Zaankanters waarmee zij hun eigen woning kunnen verduurzamen is een succes gebleken. Daarom wordt deze verlengd in 2021. Hiervoor wordt € 0,1 mln. ter beschikking gesteld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
OOV voor jeugd | |||||||
Openbare Orde en Veiligheid maakt eenmalig budget vrij (€ -0,046 mln.) om de tekorten bij de jeugdhulpverlening af te dekken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -46 | 0 | -46 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -46 | 0 | -46 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Beleidsbijstellingen | 19.700 | -19.743 | -43 | 751 | 1.537 | 495 | |
Besluit pre prioritair | |||||||
GGD Gemeenschappelijke Regeling investeringen | |||||||
Het Algemeen Bestuur van de GGD heeft de begroting 2021-2024 op 2 juli 2020 vastgesteld. Hiermee is ook akkoord gegeven op de noodzakelijke investeringen op ICT en Infectieziektebestrijding (€ 0,16 mln). Dit betekent een verhoging van het budget voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Subtotaal journaal | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 | |
Subtotaal Besluit pre prioritair | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 | |
Herschikking | |||||||
Herverdeling taakstelling energie reductie | |||||||
Bij de duurzaamheidsinvestering dient 60 % van de kapitaallasten te worden terugverdiend vanuit de lagere energiekosten. Deze taakstelling is voor 2023 en verder totaal opgenomen bij Vastgoed en wordt op basis van de werkelijke investeringen nu verdeeld naar de betreffende beleidsvelden, waar de energiebesparing als budget zichtbaar gaat worden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | -38 | -38 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 39 | 39 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overheveling budget Actieplan Poelenburg en Peldersveld | |||||||
Bij de Kaderbrief 2019-2022 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Actieplan Poelenburg en Peldersveld (APP). Een deel van deze middelen (voor activering en opbouwwerk) zijn destijds bij het programma Werk, Inkomen en Economie verantwoord. Voor een betere uitvoering van het APP worden deze middelen structureel overgeheveld naar het programma Maatschappelijke Voorzieningen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | -181 | 0 | -181 | -181 | -181 | -181 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 181 | 0 | 181 | 181 | 181 | 181 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overheveling 0,67 fte managementondersteuning naar ingenieursbureau | |||||||
In verband met verschuiving van werkzaamheden wordt 0,67 fte managementondersteuning overgeheveld van bedrijfsvoering naar het ingenieursbureau binnen het stedelijk domein. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herpositionering onderzoeker | |||||||
Betreft overgang van formatie en bezetting van een onderzoeker vanuit het maatschappelijk domein naar bedrijfsvoering. Door de onderzoekers worden steeds meer domein overstijgende thema’s opgepakt en zeer intensief met elkaar samengewerkt. Participatie heeft een relatie met economie, kansengelijkheid met stedelijke ontwikkeling etcetera. Eéndimensionale vraagstukken bestaan niet. Daarom wordt er hier voor gekozen deze onderzoekers binnen één afdeling te positioneren. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rentecompensatie contracten AZ | |||||||
Bij het omzetten van de contracten met AZ is gerekend met een rentecompensatie voor treasury (€ 0,04 mln.). Binnen sport is budget gereserveerd. Met deze mutatie wordt het budget overgeheveld naar treasury. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | -44 | 0 | -44 | -44 | -44 | -44 |
7 | Bestuur en financiën | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Herschikking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuw beleid | |||||||
Vergunningsplicht Glazenwassers | |||||||
Met het inwerking treden van het aanwijsbesluit bedrijfsmatige activiteit glazenwassen is extra capaciteit nodig voor de vergunningverlening en het toezicht op de glazenwassers én de handhaving van het beleid in 2021 (€ 0,145 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 145 | 0 | 145 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 145 | 0 | 145 | 0 | 0 | 0 | |
Sleutelfunctionaris mensenhandel | |||||||
Zaanstad heeft op dit moment Zaanstad nog geen beleid om de aanpak mensenhandel structureel te borgen. Uit signalen en casuïstiek ontstaat een beeld van grootschalige problematiek rondom arbeidsuitbuiting en illegale huisvesting. Daarnaast is er weinig zicht op gedwongen prostitutie en criminele uitbuiting in Zaanstad. Vanaf 2022 wordt een sleutelfunctionaris mensenhandel en een zorgcoördinator aangesteld (€ 0,092 mln.) om dit probleem structureel aan te pakken en vast te leggen in beleid én aan te kunnen sluiten bij de regionale en landelijke aanpak. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 92 | 92 | 92 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 92 | 92 | 92 | |
Pact Poelenburg: uitvoeringsplannen | |||||||
Voor het uitvoeringsplan Jeugd 12+ uit het Pact Poelenburg stellen we budget beschikbaar voor huiswerkbegeleiding en de Jongeren voor de entree opleiding (€ 0,12 mln.). Verder neemt de gemeente de hogere kosten van de verlengde leertijd in Poelenburg voor zijn rekening, op grond van afspraken met de betrokken schoolbesturen (2021 € 0,1 mln., vanaf 2022 € 0,24 mln.).Voor de structurele voortzetting van de jongerenwinkel, en om er voor te zorgen dat vanuit de jongerenwinkel ook aan talentontwikkeling wordt gedaan is structurele financiering nodig (€ 0,15 mln.).De kosten worden deels gedekt door onttrekkingen aan de reserve Actieplan Poelenburg (-€ 0,07 mln.), een specifieke uitkering (de zogenaamde ‘Grapperhaus-gelden’) (-€ 0,17 mln. in 2021 en 2022) en door structurele beschikking over het projectenbudget Armoede (-€ 0,06 mln. vanaf 2022 en € -0,16 mln. in 2021) en over de wijkbudgetten (-€ 0,08 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | -160 | 0 | -160 | -60 | -60 | -60 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 295 | -247 | 48 | 260 | 435 | 435 |
Subtotaal journaal | 135 | -247 | -112 | 200 | 375 | 375 | |
Bijdrage 'Innovation Centre for Circular Textile' | |||||||
Vanuit circulaire economie wordt gewerkt aan een samenwerking met externe partners voor de ontwikkeling van het 'Innovation Centre for Circular Textile'. In 2020 is hiervoor een subsidie verstrekt van € 0,05 mln. In 2021 wordt een aanvullende bijdrage beoogd van € 0,05 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Klimaatadaptatie | |||||||
In 2020 wordt een uitvoeringsplan geschreven voor klimaatadaptatie. Hierin zijn de belangrijkste pijlers om op in te zetten: - bewustwording- nieuwe stad- bestaande stad- landschap- veiligheid. Met deze begrotingswijziging wordt voor de uitvoering van dit plan structuree budget vrijgemaakt (€ 0,24 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 240 | 0 | 240 | 240 | 240 | 240 |
Subtotaal journaal | 240 | 0 | 240 | 240 | 240 | 240 | |
Strategie bedrijventerreinen en bijbehorende capaciteit | |||||||
Er ontstaat binnen zeven a tien jaar een tekort aan bedrijventerreinen vanwege onvoldoende ruimte om de vervangingsvraag vanuit de transformatiegebieden te accommoderen. Om een aantrekkelijke vestigingslocatie te blijven moet Zaanstad investeren in de kwaliteit en duurzame ontwikkeling van haar bedrijventerreinen. Voor begeleiding van bedrijfsverplaatsingen en intensivering van bedrijventerreinen is € 0,08 mln (1 Fte) benodigd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
2 | Werk, inkomen en economie | 20 | 0 | 20 | 133 | 133 | 133 |
Kostenverdeling | 80 | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | 213 | 213 | 213 | |
Netwerker Landschap | |||||||
De afgelopen jaren zijn binnen Stedelijk Ontwikkeling de taken voor het dossier Landelijk gebied opgevangen binnen de huidige formatie. De vraag is om 1 FTE structureel in te zetten voor een Netwerker voor het landelijk gebied. Hiervan wordt de helft gedekt uit reeds bestaande formatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
Kostenverdeling | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Subtotaal journaal | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Molen en tijdelijke wooninvulling de Hemmes | |||||||
Gemeente Zaanstad wil uiteindelijk permanente woningbouw mogelijk maken op de Hemmes. Een aantal belemmeringen in het gebied maakt dit een kwestie van een lange adem. De gemeenteraad heeft daarom in juli 2019 gevraagd om onderzoek te doen naar demogelijkheden en financiële haalbaarheid voor een tijdelijke wooninvulling met een (permanente) energieopwekkende molen. In dit onderzoek zijn de volgende initiatieven meegenomen:- Initiatief van de Hemmesgroep voor de bouw van molen De Zaadzaaijer- Tijdelijke huurwoningen om de wachtlijsten voor goedkope huurwoningen te verkorten (motie 52).- Belangstelling voor tiny houses op de HemmesMet deze drie initiatieven zijn verschillende scenario’s uitgewerkt met een kleinschalige, compacte opzet om de opties voor een definitieve invulling zoveel mogelijk open te houden, 2020/3019, de kosten beperkt te houden en de overlast voor de omgeving te minimaliseren. Er zijn drie scenario's uitgewerkt en we kiezen voor het scenario een molen. Hiervoor is een bijdrage van € 0,37 mln. benodigd verspreid over de jaren 2021 en 2022. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 170 | 0 | 170 | 200 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 170 | 0 | 170 | 200 | 0 | 0 | |
Beleid en handhaving woonwagens | |||||||
Zaanstad heeft op dit moment nog geen beleid, vergunningverlening én handhaving met betrekking tot woonwagens. In 2021 gaat dit beleid woren opgesteld. Op basis daarvan wordt gestart met de vergunningverlening en de handhaving, waarbij de controle op brandveiligheid één van de aspecten is wat opgepakt wordt. Om dit beleid op te stellen en te effectueren is er extra capaciteit in 2021 benodigd (€ 0,054 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2021 | Baten 2021 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 28 | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 28 | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 55 | 0 | 55 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Nieuw beleid | 936 | -247 | 689 | 985 | 960 | 960 | |
Totaal | 19.116 | -20.946 | -1.830 | -2.825 | -3.164 | -5.557 |