Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein(Bedragen x €1.000)Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domeinRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - regeling zonder meer
Oprichtings-/publicatiedatum:21 januari 2016Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:middelOpenbaar belangGezamenlijke inkoop en beleidsvoorbereiding en -uitvoering.
Bestuurlijk belangDeze lichte vorm van publieke samenwerking kent geen bestuur.
Stemverhouding: n.v.t.Actualiteiten en risico'sDe RZM, een lichte variant van een gemeenschappelijke regeling, betreft de afspraak tot samenwerking op twee onderdelen van de drie decentralisaties (Jeugdhulp en Wmo) met de 7 andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland (Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland en Wormerland). Om deze samenwerking in de praktijk te realiseren, heeft de gemeente Zaanstad vanaf 2014 met de regiogemeenten een Dienstverlenings- en samenwerkingsovereenkomst “Regionale Inkoop Sociale Domein” (hierna: DVO) afgesloten. De huidige DVO is geldig voor de periode 2016 tot en met 2018. De regiogemeenten hebben een mandaat/volmacht verleend aan de gemeente Zaanstad om namens hen de inkoop te organiseren, overeenkomsten aan te gaan en het contractmanagement uit te voeren. Voor de Wmo voert Zaanstad het contractmanagement uit van de Basis- en Deelovereenkomsten op basis van de gevolgde Bestuurlijke aanbesteding. In 2015 is de samenwerking geëvalueerd. De gemeenten Purmerend en Beemster hebben toen besloten om ten aanzien van de Wmo vanaf 1 januari 2016 zelf hun inkoop- en contractmanagement te organiseren. De gemeente Edam-Volendam doet met ingang van 1 juli 2016 zelf het inkoop- en contractmanagement t.a.v. de Wmo. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de huidige DVO. De uitgetreden gemeenten willen de zorg dichter op hun inwoners organiseren. Voor de Jeugd regelt Zaanstad de inkoop en het contractmanagement van de Regionale raamovereenkomsten die de regio Zaanstreek-Waterland samen met de regio Amsterdam-Amstelland met zorgaanbieders heeft afgesloten.
De voorbereidingen zijn gestart om de gemeeenschappelijke regeling en DVO te vernieuwen. De aanpassingen worden besproken met de regiogemeenten. Vervolgens zullen deze in het najaar 2018 aan de colleges en raden worden voorgelegd. De nieuwe gemeenschappelijke regeling en DVO is per 1 januari 2019 ingegaan.
middel - Publiekrechtelijk GGD Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)GGD Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:01-09-2016Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangGGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein.
Bestuurlijk belangEen lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Mutluer is lid van het AB, plaatsvervanger wethouder Slegers
Stemverhouding: 12%Actualiteiten en risico'sMarktontwikkelingen
- Effecten van Corona
Als gevolg van Corona heeft de GGD minder kunnen inzetten op de niet vitale onderdelen van haar takenpakket. De kritische dienstverleningsprocessen zijn zonder onderbreking uitgevoerd. Dit betreft de jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 4 jarigen en zorgkinderen, Veilig Thuis, het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg en de bestrijding van de overige infectieziekten (TBC, SOA bij spoed) en Veilig thuis. Het directe contact met de burgers is vanwege de Coronamaatregelen minder goed mogelijk geweest, waardoor de dienstverlening zoveel mogelijk digitaal of telefonisch heeft plaatsgevonden. Ingeval van crisissituaties (Veilig Thuis) en/ of noodzakelijk persoonlijk contact, vond dit plaats na een coronacheck en met beschermende middelen. De jeugdgezondheidszorg voor 4 tot 18 jarigen vindt in aangepaste vorm eveneens doorgang. Zaken als contactmomenten op indicatie, school ziekteverzuim consulten, telefonische bereikbaarheid voor vragen worden door de GGD uitgevoerd. Ook de vaccinaties voor maternale kinkhoest voor zwangeren en de meningokokken vaccinatie voor 14 jarigen zijn uitgevoerd. In het najaar worden de overige vaccinaties weer opgestart. Daarbij zijn groepsvaccinaties niet langer mogelijk. Dit betekent dat er ongeveer 3.500 individuele vaccinaties gegeven worden. De ontwikkeling van de kind-, volwassen- en ouderen monitor loopt door. In het najaar worden deze monitors uitgevoerd. De gegevens van de jeugdmonitor zijn geanalyseerd, gerapporteerd en al met veel scholen nabesproken. Projecten worden zoveel mogelijk gecontinueerd, waaronder de implementatie van de Rookvrije omgeving, de aanpak overgewicht, de ontwikkeling van een regionale dekking van een aanbod Gecombineerde Leefstijl interventie (GLI) en de Gezonde School en Kinderopvang. Ook advisering bij grote projecten zoals overlast van Schiphol en Olam lopen door. De GGD bereidt zich voor op de advisering in het kader van de Omgevingswet en formuleert adviezen voor het gemeentelijk beleid. Tevens wordt gekeken of de adviezen in het hitteplan in verband met corona moeten worden aangepast. Bij de Inspectie Kinderopvang en Technische Hygiënezorg zijn alle reguliere inspecties vervallen, met uitzondering van signaal gestuurd onderzoek op verzoek van de gemeente. Door middel van het inventariseren van de activiteiten in de kinderopvang (noodopvang) gedurende deze periode, houden we ‘vinger aan de pols’ in de branche. We zijn beschikbaar voor het beantwoorden van vragen van houders, gemeenten en de veiligheidsregio. Inmiddels bereidt de GGD zich voor op hervatting van het reguliere toezicht.
Door de uitbreiding van de testcapaciteit en de testmogelijkheid is de verwachting dat nieuwe uitbraken sneller opgespoord worden en verspreiding beter voorkomen kan worden, zodat de reguliere dienstverlening, anders dan in de afgelopen periode, minder effect zal hebben op de bedrijfsvoering. De effecten van het niet volledig kunnen uitvoeren van het takenpakket zijn op dit moment nog onduidelijk, zowel financieel als kwalitatief. Het rijk heeft compensatie toegezegd voor Corona, maar hoeveel en voor hoe lang is nog onduidelijk.
- Ontwikkelingen Veilig Thuis
Vanuit het Rijk zijn met ingang van 2020 extra DUVO middelen toegezegd, onder meer om tegemoet te komen aan de toename van het aantal meldingen van Veilig Thuis . De gemeente Zaanstad zal, als onderdeel van de regio Zaanstreek Waterland onderzoeken op welke wijze deze extra middelen worden ingezet. Hierbij zal ook rekening worden gehouden met de regionale doorontwikkeling van Veilig Thuis waarin de verdere samenwerking met het lokale veld en het sneller overdragen van VT zaken kan leiden tot een verschuiving van de inzet van beschikbare middelen.
- Onderzoek jongerenwerk/straathoekwerk
In de begroting 2020 is een taakstelling van 150.000 opgenomen voor het jongerenwerk, waarvan 100.000 voor Straathoekwerk. In 2020 heeft er in opdracht van de gemeenteraad een onderzoek plaatsgevonden naar het jongerenwerk: hoe is het in Zaanstad georganiseerd, waar zit de overlap tussen diverse aanbieders en hoe kan het beter en effectiever. De resultaten van dit onderzoek zijn in het voorjaar 2020 gepresenteerd. Op basis van een plan van aanpak worden de aanbevelingen uit het onderzoek verder geconcretiseerd en dit moet leiden tot een vernieuwde aanpak.
- Ontwikkelingen toegang jeugdzorg
De GGD is aanbieder van drie Jeugdteams in Zaanstad en voert de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) uit in de Centra Jong. De huidige overeenkomst eindigt op 31 december 2021. De gemeente is zich aan het beraden op de vraag op welke wijze zij vanaf 2022 uitvoering wil gaan geven aan één Stedelijk Jeugdteam.
Risicoprofiel
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een GGD in stand te houden voor de uitvoering van de taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Het risicoprofiel van de GGD is hoog: de financiële bijdrage in de Gemeenschappelijke Regeling is groot (ruim € 5,5 mln. in 2019), terwijl de gemeente Zaanstad, in verhouding tot deze financiële bijdrage, maar beperkte invloed heeft in het Algemeen Bestuur. Iedere gemeente heeft één stem. Dit betekent voor Zaanstad een stemverhouding van 12% en een financiële bijdrage van 47% in het gemeenschappelijke deel. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn eveneens groot: de activiteiten van de GGD betreffen de gezondheid van de inwoners. Een probleem op het gebied van volksgezondheid haalt direct de pers en heeft zijn weerslag op de politiek.
Financiële positie
De Raadvergadering van 11 juni 2020 heeft ingestemd met de voorgelegde zienswijze op de Begroting 2021 van de GR GGD. Dit is een positieve zienswijze. Dit houdt in dat de begrote bijdrage van Zaanstad voor 2021 stijgt ten opzichte van de GGD kadernota 2021 met € 160.841 tot een bedrag van € 6.233.388. De stijging bestaat uit autonome ontwikkelingen, extra meldingen in Zaanstad van overlastgevende situaties (bemoeizorg), extra investering voor infectieziektenbestrijding en de investering in digitalisering. Deze investering is onder voorbehoud dat de GGD binnen haar eigen begroting ruimte zoekt voor het dekken van deze kapitaallasten van deze investeringen.
Deze zienswijze is op 2 juli 2020 aangeboden aan het AB van de GGD. De zienswijzen van alle deelnemende gemeenten zijn besproken. Het AB heeft vastgesteld dat er geen ruimte binnen de begroting GR GGD is om de kapitaallasten van deze investeringen binnen de eigen begroting op te kunnen vangen. Voor Zaanstad betekent dit dat de dekking voor deze kapitaallasten ad € 160.841 alsnog binnen de Zaanse begroting gevonden moet worden.
Risico's
- De decentralisaties leiden tot meer verscheidenheid in (de uitvoering van) beleidskeuzes bij de deelnemende gemeenten op gebieden als participatie en (jeugd)gezondheidszorg. Wanneer de behoeften of verwachtingen van de gemeenten in de GR uiteen gaan lopen als het gaat over dienstverlening en bekostiging, maar slechts gestuurd kan worden met elkaar, dan kan een bestuurlijk spanningsveld ontstaan. Het risico is dat geen vorm gevonden wordt om ruimte te bieden aan het eigen beleid van de deelnemende gemeenten en dat de dienstverlening van de GGD aan de inwoners van Zaanstad niet in overeenstemming is met de wens van het bestuur.
- De GGD is eigen risicodrager voor de WW. In 2016 is het AB geadviseerd over dit risico en heeft besloten geen aparte stichting in het leven te roepen om risico’s af te wentelen, ook omdat de deelnemende gemeenten een fatsoenlijk personeelsbeleid willen voeren. WW-risico’s die voortkomen uit het beëindigen van projecten worden via contractafspraken afgedekt. In essentie betekent dit dat het WW-risico terecht komt bij de gemeente die de taak bij de GGD weghaalt.
- Risico’s als gevolg van Corona
- Het Ministerie heeft toegezegd alle extra kosten ivm Corona te betalen, onder voorwaarde dat de gemeente de eerder vastgestelde begroting handhaaft en de vergoeding voor de niet of minder uitgevoerde activiteiten niet terugvordert. Mocht het Ministerie met aanvullende voorwaarden komen en/ of toch een aantal meerkosten niet of niet volledig vergoeden kan dit mogelijk leiden tot een claim bij de gemeenten. De begroting voorziet hier niet in. De kans op risico is momenteel nog niet bekend.
- Extra kosten als gevolg van de 1,5 meter maatregel (geen grootschalige inentingsacties mogelijk) kunnen mogelijk leiden tot een wijziging in de begroting. Dekking hiervoor is niet voorzien.
Beheersmaatregelen
- Om samen te kunnen blijven sturen is het van belang dat in het bestuur gesproken kan worden over de belangen van individuele gemeenten en dat oplossingen gezocht en gevonden worden die zoveel mogelijk recht doen aan de ruimte die gemeenten vragen. Dit vraagt bereidheid van alle deelnemers, maar zeker ook van het GGD management, om met gevoel voor verhoudingen en rollen deel te nemen aan de discussies en een open dialoog te faciliteren. Zaanstad zal hier aandacht voor blijven vragen.
- De GGD wordt verzocht om de gemeente tijdig te informeren over eventuele wijzigingen in het compensatiebeleid van het Rijk, zodat de gemeente (eventueel in VNG verband) invloed kan uitoefenen op de compensatieafspraken.
- In het project “Allen voor één netwerksamenwerking Zorg en Veiligheid” wordt zowel op regionaal als lokaal niveau (bestuurlijke) slagkracht georganiseerd door samenwerking in en tussen de ketens van Zorg en Veiligheid. Dit moet leiden tot een efficiënte en effectieve samenwerking en tot een snellere, betere en meer preventieve dienstverlening aan de burger. Deze aanpak kan op termijn mogelijk ook leiden tot een terugdringing van de kosten.
- De contractmanager heeft twee keer per jaar overleg met het Management team van de GGD over de resultaten en financiën van de contracttaken om zo vroeg mogelijk aan te kunnen geven of een contracttaak zal worden beëindigd. Indien een project beëindigd wordt bij de GGD, dan worden eventuele frictiekosten die ontstaan omdat personeel niet herplaatsbaar is binnen de organisatie of bij een andere werkgever, uit het frictiebudget betaald en het budget wordt tot het afgesproken saldo aangevuld.
- Door intern een betere afstemming te organiseren met betrekking tot de GGD ontstaat er meer grip op de uitvoering en kosten van taken van de GR-GGD en de overige niet GR-taken (contracttaken) van de GGD.
hoog