Prestatie 1.1.1 Kansen voor ieder kind door goed onderwijs
Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2). |
---|
Schoolbesturen en gemeenten hebben de richting van een nieuwe onderwijsagenda tot 2022 opgesteld, met focus op taal en laaggeletterdheid. De andere onderwerpen van de onderwijsagenda worden in bestaande overlegstructuren besproken. De komende jaren werken we samen aan de uitwerking van de doelen. Met reguliere overleggen en een vastgestelde jaaragenda bouwen we gezamenlijk aan een duurzame relatie die ten goede komt aan de kansen van kinderen in het onderwijs en de stad. Daarmee zetten we in op preventie. Voor het onderwijsachterstandenbeleid zijn fundamentele keuzes met de raad besproken over de aanpak, waarbij het ook gaat om durven te differentiëren. Die keuzes worden zichtbaar in de verordening die in 2021 ingaat. De toeleiding tot het voorschoolse aanbod krijgt het komende jaar specifieke aandacht. Vooral in de wijken Poelenburg en Peldersveld moet het bereik vergroot worden, waar een uitbreiding van de capaciteit voor nodig is. |
---|
Activiteiten
Uitvoering onderwijsagenda 2019 -2022 Zaanstreek
Met één overkoepelend thema voor 2020 en 2021, namelijk taal, werken we samen met het onderwijs en de gemeenten Wormerland en Oostzaan aan taalachterstanden. Door de verschillende aanpakken van scholen samen te brengen en ervaringen uit te wisselen, zetten we stappen om kinderen optimale kansen in het onderwijs te beiden en de drempels als gevolg van taalachterstand weg te nemen. Per onderwijssector wordt bovendien gewerkt aan specifieke doelen voor die sector (MBO/VO/PO en Kinderopvang). |
---|
Implementatie VVE en OAB beleid 2020-2024
In het voorjaar van 2020 zijn de ingrediënten voor nieuw beleid voor onderwijsachterstanden uitgewerkt. Het nieuwe beleidsplan is vastgesteld door de raad op 30 mei 2020. Deze vertalen we in afspraken en in een verordening Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) die in 2021 van kracht gaat. Inmiddels hebben we beter zicht op het aantal kinderen met een indicatie en de mate waarin zij ook deel gaan nemen aan het aanbod. Als onderdeel van nieuw OAB beleid nemen we het ook het proces onder de loep. |
---|
Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum (IKC)
Samen met de schoolbesturen werken we aan de verdere uitwerking van de IKC visie en het daarbij behorende uitwerkingsprogramma. Het IKC beleid wordt een beleidsonderdeel van het Integraal Huisvestingsplan 3 (IHP). IKC vorming is als één van de uitgangspunten bij het nieuwe IHP benoemd en zal verder via het IHP vormgegeven worden (zie ook programma 3). |
---|
Werken aan gedeelde visie op pedagogische kwaliteit in Poelenburg en Peldersveld
De visie op taalontwikkeling van het meertalige kind, ontwikkeld en vastgesteld in 2020, wordt door alle partijen die in direct contact staan met ouders van jonge kinderen uitgedragen. Het doel is dat ouders beter weten wat de taalontwikkeling van hun kind bevordert en dat alle professionals daarin een éénsluidend advies geven aan ouders. Op dezelfde manier gaan we breder werken aan |
---|
Tegengaan van schooluitval door Leerplicht, RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie) en het Jongerenloket
Samen met het basisonderwijs, voortgezet (speciaal) onderwijs, het praktijkonderwijs en de regionale opleidingscentra werken leerplicht, RMC en het jongerenloket aan het voorkomen van schooluitval. Er wordt veel preventief gewerkt. Kwetsbare kinderen en jongeren zijn zo vroeg mogelijk in beeld, zodat tijdig actie kan worden ondernomen. Naast samenwerking met het onderwijs, wordt de verbinding gelegd met zorg en werk. Daarvoor werken we samen met het stedelijk Jeugdteam en de Sociaal Wijkteams en maken we gebruik van de brede functie van het Jongerenloket. |
---|
Tegengaan van lerarentekort
In december 2019 is het plan Aanpak lerarentekort door de raad vastgesteld. Het college heeft vervolgens samen met de schoolbesturen een plan voor de korte termijn opgesteld dat mede gericht is op zij-instromers. Voor de periode 2020-2022 is € 400.000 gereserveerd om onderwijsbesturen te ondersteunen bij de aanpak van het tekort. In 2021 wordt dit vooral besteed aan het aantrekken en opleiden van zij-instromers. De gemeente sluit hierin aan bij de lijn van de scholen. Ook onderzoeken we mogelijkheden om meer ruimte te geven aan leraren om in Zaanstad te komen wonen. Dit past bij het inzetten op kwaliteit. |
---|
Leerlingenvervoer
Voor leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen, is de gemeente aan zet om passend vervoer te regelen. Het afgelopen jaar stegen de kosten voor het leerlingenvervoer. Om kosten terug te dringen wordt het beleid in 2021 aangepast. Daarin wordt gekeken naar het verhogen van de kilometerafstand en de individuele reistijd. En er wordt steviger ingezet op het stimuleren van de eigen kracht van ouders en zelfredzaamheid van de leerling. Het streven is dat het nieuwe beleid ingaat vanaf schooljaar 2021-2022. |
---|