Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico top 20

Nr.

Risicogebeurtenis

Risicogevolg

Beheersmaatregel

Invloed (%)

1

Corona: Het Rijk vergoedt niet alle financiële consequenties en/of de crisis duurt langer dan verwacht.

geld - De Corona-crisis legt een groter beslag op onze financiële middelen.

Actief - We zetten communicatie en handhaving in om een lokale Corona-uitbraak proberen te voorkomen. Daarnaast voeren we samen met belangenverenigingen een lobby richting het Rijk om de financiële schade vergoed te krijgen.

7,85%

2

De voorgestelde maatregelen om de zorgkosten te beheersen en in lijn te laten komen met de beschikbare middelen in de begroting worden minder snel uitgevoerd.

geld - Het tekort daalt minder snel.

Actief - Kort-cyclisch monitoren van de uitgaven en bijsturen van de aanpak waar nodig.

7,48%

3

De autonome groei van Jeugdhulp en Wmo-voorzieningen is hoger dan de begrote 2,5%.

geld - De kosten voor de zorg nemen toe en overstijgen de budgetten.

7,48%

4

Algemeen afzet risico bij het voeren van grondexploitaties

geld - Uitgifte van kavels vertraagt door het doorschuiven van deel projecten in de tijd.

7,25%

5

RON: Er vestigen zich geen grootschalige detailhandels (GDV) op het RON terrein.

geld - Conform Anterieure Overeenkomst vindt bijdrage van de RON aan gemeentelijke grondexploitatie niet plaats. Gemeente komt dekking tekort.

Actief - Op dit moment wordt gewerkt aan een integrale gebiedsvisie

6,21%

6

In 2020 zien we dat er met name door het abonnementstarief, een aanzuigende werking is op Wwo-voorzieningen zoals hulp bij het huishouden en hulpmiddelen die we niet meer op kunnen vangen met de ontvangen middelen vanuit het Rijk. Aangezien sprake is van een nieuwe taak is de aanname dat we hiervoor vanuit het Rijk aanvullende compensatie ontvangen. Er bestaat een risico dat we deze compensatie niet, of niet volledig ontvangen.

geld - Toename in de kosten voor hulp bij het huishouden, begeleiding en hulpmiddelen (verstrekkingen), waarbij de inkomsten vanuit het Rijk die hier tegenover staan nog onzeker zijn.

Actief - We sturen bij op de instroom in 2020.

6,06%

7

Bij  primaire onderwijsprojecten zijn onderwijsruimten gerealiseerd, die in de administratie als verhuurbare ruimten zijn verantwoord. Voor een aantal scholen moet een deel van het gebouw echter alsnog opgenomen worden als onderwijsvoorziening. De kapitaallasten hiervan kunnen niet geheel gedekt worden uit de beschikbare IKC gelden.

geld - Extra kapitaallasten waarvoor geen dekking is. Voor het grootste deel is de inzichtelijk over welke ruimten het gaat en kunnen de financiële consequenties gedekt worden uit de beschikbare IKC gelden. Voor enkele projecten dient dit nog uitgewerkt te worden.

5,04%

8

Het budget voor de nieuwbouw van de Slag is niet toereikend.

geld - De gemeente moet dekking zoeken voor de hogere kosten of het ontwerp minimaliseren om zo kosten te besparen.

4,64%

9

Het doortrekken van de A8 A9 kan geplande woningbouw doorkruisen.

geld - Andere invulling woningbouw waardoor meer kosten noodzakelijk kunnen zijn.

Actief - In overleg met alle betrokken partijen blijven en de ontwikkelingen scherp volgen.

3,61%

10

Indien nieuwbouw school In 't Veld niet doorgaat, moeten alle tot op heden gemaakte kosten moeten worden afgeboekt en projectbudget is niet toereikend voor gewijzigde projectopdracht.

geld - kosten wegens herstart project, hogere kosten voor gewijzigde projectopdracht (renovatie/verplaatsing).

3,52%

11

Vertraging in vergunningen en bestemmingsplannen

geld - Kostenstijging door hogere doorlopende plankosten als gevolg van vertraging.

Actief - Volgen van landelijke ontwikkelingen.

3,41%

12

Zaanbrug:  Geen overeenstemming over de verdeling van extra kosten tussen betrokken partijen.

geld - Zaanbrug gaat niet door.

Actief - Actief - Sturen op de voortgang van het project. Dit reduceert de noodzaak van afboeken van de voorinvestering.

3,26%

13

Uit onderzoek is gebleken dat het huidige gebouw van In ‘t Veld cultuurhistorische waarde heeft. De sloop en nieuwbouw dient daarom heroverwogen te worden.

geld - Door heroverweging van het project kan de uitvoering later dan gepland starten.

2,75%

14

Als gevolg van de bestuursopdracht om kritisch te kijken naar investeringen en wettelijke opgaven bij onderwijshuisvesting, is het plan voor vervangende nieuwbouw van ’t Palet opnieuw onderzocht. Omdat de vervangende nieuwbouw niet alleen wettelijke elementen bevat, is het noodzakelijk om het plan opnieuw ter besluitvorming aan de raad voor te leggen.

geld - Omdat opnieuw besluitvorming door de raad nodig is, kan de realisatie van het project later dan gepland starten.

2,68%

15

Omwonenden stellen al dan niet succesvol bezwaar/beroep in tegen de omgevingsvergunning of de bestemmingsplanwijziging bij de bouw van scholen.

geld - Onderwijshuisvestingsprojecten vertragen en hebben als gevolg daarvan hogere kosten.

Actief - Goede interne afstemming met vakadviseurs.

2,67%

16

Inverdan Knoop Centrum: niet tijdig realiseren fietsparkeerplaatsen Kiss en Ride, taxistandplaatsten op locatie Figaro.

geld - De subsidietermijn loopt af in 2020, realisatie voor die tijd lukt niet meer, waardoor ProRail de subsidie terugdraait.

Actief - in gesprek blijven met subsidiegevers.

2,36%

17

Tussen het schoolbestuur (opdrachtgever) en de aannemer (opdrachtnemer) is een conflict ontstaan over gemaakte meerkosten bij de realisatie van IKC Overtuinen waardoor vertraging zou kunnen ontstaan.

geld - Meerkosten als gevolg van de vertraging van het project en extra inzet van adviseurs. Extra huurvergoeding als gevolg van vertraging nieuwbouw. Mogelijk extra kosten voor bestrijding overlast omwonenden.

Actief - Met de betrokken partijen wordt besproken wat de mogelijkheden zijn en daarnaar gehandeld.

2,13%

18

Reclameopbrengsten van gemeentes vallen mogelijk toch onder de VPB plicht vanaf 2016.

geld - Belastingdienst heeft een vragenlijst verstuurd naar veel gemeenten. De Gemeente Zaanstad heeft deze vragenlijst (nog) niet ontvangen. Dit kan nog steeds leiden tot een naheffing voor gemeente Zaanstad voor het jaar 2016, 2017, 2018 en 2019. Wel is bekend geworden dat een aantal gemeenten bereid is om te procederen.

1,99%

19

In Saendelft-West vertonen bijna alle van de 1944 geplante bomen gebreken in de ontwikkeling. Bomen gaan geleidelijk aan dood of komen nooit tot volledig wasdom. Ontwikkelaar GEM is verantwoordelijk voor ontwerp en aanleg. Totale herstelschade bedraagt maximaal ca. 2,1 miljoen. Gemeente Zaanstad is voor helft verantwoordelijk omdat zij voor 50% aandeelhouder was van de GEM.  Risico is dat de GEM geen aandeel in de herstelkosten zal vergoeden.

geld - extra kosten (rente en afschrijving) agv hogere uitgaven tlv MIP Openbare Ruimte

Actief - Met de GEM in onderhandeling over aandeel in herstelkosten.

1,81%

20

De door de gemeente Zaanstad ingediende aanvraag in het kader van de Regeling Specifieke Uitkering Sport wordt niet 100% maar naar rato van de ingediende aanvragen toegekend.

geld - De SPUK uitkering is lager dan de (niet-verrekenbare) BTW, die de gemeente en het Sportbedrijf hebben, waardoor de gemeente en het Sportbedrijf meer lasten voor eigen rekening moeten nemen dan waarop begrotingstechnisch is gerekend. Dit betekent een nadeliger resultaat.

1,23%

Deze pagina is gebouwd op 11/25/2020 15:25:21 met de export van 11/25/2020 15:13:26