Prestatie 3.3.3 Investeren in voldoende multifunctionele en duurzame schoolgebouwen op de juiste plek in de stad
Goede schoolgebouwen zijn belangrijk. Een kwalitatief goed gebouw maakt modern onderwijs mogelijk en heeft daarmee invloed op de schoolprestaties van onze kinderen. Zaanstad maakt zich sterk voor op tijd het realiseren van kwalitatief goede schoolgebouwen op de juiste plek in de stad. Een aantrekkelijk gebouw kan een krachtig vliegwiel voor wijkontwikkeling zijn. |
---|
In 2020 hebben we een start gemaakt om samen met de schoolbesturen de nieuwe integrale huisvestingsprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs op te stellen. In 2021 zal dit een vervolg krijgen. Naast duurzaamheid worden ook de huisvesting van kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen verwerkt in de integrale programma’s. Naar aanleiding van een pilot-onderzoek voor een drietal schoolgebouwen loopt momenteel een onderzoek om globaal inzicht te krijgen in de kosten van verduurzaming van alle bestaande schoolgebouwen. Beperkte middelen en een flinke verhoging van bouwkosten spelen een rol in onze mogelijkheden. Door middel van een lobby naar het rijk, maar ook bondgenootschap waarin we met partners proberen tot doorbraken te komen, zetten we in om de benodigde verbeterslagen te kunnen maken. In 2021 wordt in overleg met de schoolbesturen bepaald welke maatregelen kunnen worden genomen om klimaatneutraal te worden en hoe de kosten worden verdeeld. |
---|
Activiteiten
IHP Primair onderwijs (PO)
In 2020 is een start gemaakt met de actualisatie van het Integraal Huisvestingsprogramma voor het primair onderwijs. Eind 2020 is het strategische kader gereed en de planning van de projecten en financiële vertaling vindt plaats in 2021. Het vervolg IHP voorziet in (1) een helder beleidsrijk onderwijshuisvestingskader op basis waarvan (2) voldoende en adequate huisvesting voor het primair onderwijs kan worden gerealiseerd conform wettelijke zorgplicht, (3) in goede samenwerking met de schoolbesturen in Primair Onderwijs. Dit alles (4) draagt bij aan de bestrijding van (geclusterde) onderwijsachterstanden én het benutten van ontwikkelingspotentieel van de leerlingen. |
---|
IHP Voortgezet onderwijs (VO)
Eind 2020 is het beleidsmatig/strategische deel van het Integraal Huisvestingsprogramma voor het |
---|
Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum (IKC)
Het streven is erop gericht om per 1 januari 2021 te werken met een set van afspraken voor de |
---|
Verduurzaming bestaande schoolgebouwen
In 2020 zijn de uitkomsten en uitwerkingen van de pilot “Vangaslos” voor CBS De Bijenkorf, OBS |
---|
Duurzame nieuwe schoolgebouwen
Verduurzaming van nieuwe scholen verloopt via het Integraal Huisvestingsplan voor het primair onderwijs en het Integraal Huisvestingsplan voor het voortgezet onderwijs. De doelstellingen van het landelijk klimaatakkoord zijn onderdeel van deze IHP’s. Doel is om elke school die wordt gerealiseerd meteen goed aan te pakken om in 2050 duurzaam maatschappelijk vastgoed te hebben. |
---|