Veelzijdige voorzieningen maken een aantrekkelijke stad

Investeren in voldoende multifunctinele en duurzame schoolgebouwen op de juiste plek in de stad

Prestatie 3.3.3 Investeren in voldoende multifunctionele en duurzame schoolgebouwen op de juiste plek in de stad

Goede schoolgebouwen zijn belangrijk. Een kwalitatief goed gebouw maakt modern onderwijs mogelijk en heeft daarmee invloed op de schoolprestaties van onze kinderen. Zaanstad maakt zich sterk voor op tijd het realiseren van kwalitatief goede schoolgebouwen op de juiste plek in de stad. Een aantrekkelijk gebouw kan een krachtig vliegwiel voor wijkontwikkeling zijn.
Duurzaamheid van de schoolgebouwen krijgt extra aandacht. Daarmee draagt Zaanstad bij aan de klimaatdoelstellingen (programma 2).

In 2020 hebben we een start gemaakt om samen met de schoolbesturen de nieuwe integrale huisvestingsprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs op te stellen. In 2021 zal dit een vervolg krijgen. Naast duurzaamheid worden ook de huisvesting van kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen verwerkt in de integrale programma’s.
Goede schoolgebouwen spelen een belangrijke rol op meerdere niveaus. De functionele kwaliteit van het gebouw bepaalt in hoeverre het gebouw geschikt is voor modern onderwijs. Goed onderwijs gaat ook over de verbinding tussen de verschillende onderwijsvormen en doorlopende leerlijnen en de bestrijding van achterstanden.

Naar aanleiding van een pilot-onderzoek voor een drietal schoolgebouwen loopt momenteel een onderzoek om globaal inzicht te krijgen in de kosten van verduurzaming van alle bestaande schoolgebouwen. Beperkte middelen en een flinke verhoging van bouwkosten spelen een rol in onze mogelijkheden. Door middel van een lobby naar het rijk, maar ook bondgenootschap waarin we met partners proberen tot doorbraken te komen, zetten we in om de benodigde verbeterslagen te kunnen maken. In 2021 wordt in overleg met de schoolbesturen bepaald welke maatregelen kunnen worden genomen om klimaatneutraal te worden en hoe de kosten worden verdeeld.

Activiteiten

IHP Primair onderwijs (PO)

In 2020 is een start gemaakt met de actualisatie van het Integraal Huisvestingsprogramma voor het primair onderwijs. Eind 2020 is het strategische kader gereed en de planning van de projecten en financiële vertaling vindt plaats in 2021. Het vervolg IHP voorziet in (1) een helder beleidsrijk onderwijshuisvestingskader op basis waarvan (2) voldoende en adequate huisvesting voor het primair onderwijs kan worden gerealiseerd conform wettelijke zorgplicht, (3) in goede samenwerking met de schoolbesturen in Primair Onderwijs. Dit alles (4) draagt bij aan de bestrijding van (geclusterde) onderwijsachterstanden én het benutten van ontwikkelingspotentieel van de leerlingen.

IHP Voortgezet onderwijs (VO)

Eind 2020 is het beleidsmatig/strategische deel van het Integraal Huisvestingsprogramma voor het
voortgezet onderwijs gereed. In 2021 zal ook de uitwerking met de toekomstige nieuwbouwprojecten gereed zijn.

Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum (IKC)

Het streven is erop gericht om per 1 januari 2021 te werken met een set van afspraken voor de
verhuur en het eigendom van ruimten voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en
peuterspeelzalen. In de nieuwe kaders willen wij gebruik maken van één huurprijssystematiek: kostprijsdekkende huur. Deze huursystematiek wordt toegepast voor de kinderdagopvang en voor het gebruik van exclusieve ruimte(n) voor buitenschoolse opvang. De ruimten voor peuterspeelzalen willen wij aanmerken als onderwijsruimten. Deze afspraken vormen de basis van het vastgestelde inhoudelijke IKC beleid (programma 1). De afspraken en het inhoudelijke IKC beleid zijn onderdeel van het nieuwe Integrale Huisvestingsplan (IHP).

Verduurzaming bestaande schoolgebouwen

In 2020 zijn de uitkomsten en uitwerkingen van de pilot “Vangaslos” voor CBS De Bijenkorf, OBS
Hannie Schaft en de MFA De Kaaik bekend geworden. In 2021 zullen in overleg met de schoolbesturen afspraken worden gemaakt over de verduurzaming van de bestaande scholen en de kostenverdeling. Een van de belangrijke uitgangspunten hierbij is het streven naar een volledig gasloze energievoorziening.

Duurzame nieuwe schoolgebouwen

Verduurzaming van nieuwe scholen verloopt via het Integraal Huisvestingsplan voor het primair onderwijs en het Integraal Huisvestingsplan voor het voortgezet onderwijs. De doelstellingen van het landelijk klimaatakkoord zijn onderdeel van deze IHP’s. Doel is om elke school die wordt gerealiseerd meteen goed aan te pakken om in 2050 duurzaam maatschappelijk vastgoed te hebben.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

14.541

39,0 %

Baten

434

22,0 %

Deze pagina is gebouwd op 11/25/2020 15:25:21 met de export van 11/25/2020 15:13:26