Prestatie 7.2.3 Beheersing interne processen
Een goede beheersing van de interne processen is een randvoorwaarde om het beleid binnen de vastgestelde financiële kaders uit te voeren. Die beheersing van interne processen maakt het mogelijk dat bestuur en organisatie op tijd beschikken over juiste, volledige en actuele informatie, zodat tijdig kan worden geanticipeerd op afwijkingen en onzekerheden. |
---|
Belangrijk voor een goede beheersing zijn de ‘three lines of defence’. Controles op de werking van processen voeren we op verschillende niveaus uit. De eerste lijn is in een proces zelf (beheersmaatregelen), de tweede lijn zijn de kwaliteitscontroles na afloop van een proces en de derde lijn is de verbijzonderde interne controle door de afdeling Audit en Onderzoek. Hierdoor borgen wij dat een proces goed verloopt en dat een proces oplevert wat wij willen en verwachten. Belangrijk hiervoor is dat een proceseigenaar informatie uit zijn proces krijgt. Daarop kan hij het proces (bij)sturen. Ingebouwde kwaliteitscontroles in het proces en managementinformatie over de geleverde prestaties zorgen hiervoor. |
---|
Activiteiten
Verbeteringen in de interne processen
We verbeteren de interne processen door: |
---|