Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,8%Actualiteiten en risico'sCorona & de VrZW
Op dit moment wordt onze maatschappij getroffen door het Coronavirus. De Vrzw heeft een belangrijke taak in het uitrollen van het kabinetsbeleid om de snelle verspreiding van het virus tegen te gaan. Dit heeft afgelopen tijd een groot beslag op de organisatie heeft gelegd. Multidisciplinaire crisisteams zijn al maanden operationeel. Ook gemeente Zaanstad levert als sinds het begin van de COVID-crisis capaciteit aan de crisisorganisatie.
De reguliere brandweerzorg, geneeskundige zorg, de Rampenbestrijding en crisisbeheersing gaan ondanks de crisis gewoon door.
Traject taakdifferentiatie brandweervrijwilligers vertraagd
De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) is 1 januari 2020 in werking getreden. De veiligheidsregio’s hebben uitstel van de invoering van de wet gekregen van de minister van Justitie en Veiligheid (J&V) tot 1 januari 2021. Een speciaal aandachtspunt daarbij is de positie van de brandweervrijwilliger. Bij ongewijzigde invoering van de WNRA kan dit tot aanzienlijke kostenverhogingen leiden.
In verband met de inzet van de veiligheidsregio’s in de COVID-crisis is dit traject voorlopig opgeschort. In verkennende gesprekken op Europees niveau heeft de minister van
J&V moeten constateren dat een uitzonderingspositie van Europese richtlijnen voor onze
brandweervrijwilligers niet realistisch is. Dat betekent dat het traject taakdifferentiatie brandweervrijwilligers prioriteit heeft, zodra de COVID-19 crisis achter de rug is.
Huisvesting
Huisvesting GGD ZW en VrZW
In 2019 heeft het bestuur een advies mogen ontvangen over de mogelijke samenwerking tussen de GGD en VrZW op het gebied van de bedrijfsvoeringsfuncties. Ook is onderzocht of er een mogelijkheid is om de GGD en VrZW samen te huisvesten. De conclusie is dat gezamenlijke huisvesting geen voordelen biedt en bovendien moeilijk te realiseren is. Daarom zal de samenwerking tussen de GGD en VrZW niet fysiek om één plek plaats vinden.
Huisvesting Prins Bernardplein
De Veiligheidsregio ZW huurt het pand op het Prins Bernardplein te Zaandam van de gemeente Zaanstad. In 2020 heeft het bestuur van de Veiligheidsregio en het college van B&W van gemeente Zaanstad de intentie uitgesproken tot een langdurig verblijf van de VrZW op de locatie Prins Bernardplein. Een nieuwe huurovereenkomst is in de maak. Deze zal per 1-1-2021 ingaan, hierin worden alle afspraken verwerkt.
Evaluatie wet op Veiligheidsregio’s (Wvr)
Er is een Evaluatiecommissie Wet Veiligheidsregio’s ingesteld. Deze commissie evalueert in opdracht van de Minister van Justitie en Veiligheid doeltreffendheid en effecten van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr, 2010). Doel van de wet is om brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening te integreren. Zo is een “doelmatige en slagvaardige hulpverlening verzekerd”.
In 2013 is de wet voor het eerst geëvalueerd. De wet is nu bijna tien jaar van kracht. Het stelsel van risico- en crisisbeheersing is voldoende ontwikkeld om vast te stellen of de Wvr naar behoren werkt en waar eventuele verbetering nodig is
De evaluatiecommissie brengt uiterlijk eind 2020 haar onderzoeksrapport uit.
Financiën
Jaarrekening 2019
Het Algemeen Bestuur heeft op 2 juli 2020 besloten om:
- De jaarstukken 2019 conform vast te stellen
- Het resultaat 2019, ter hoogte van € 596.069 terug te betalen aan de aangesloten gemeenten conform de verdeelsleutel 2019; voor gemeente Zaanstad is dit een bedrag van € 278.302
- De nog niet afgeronde investeringskredieten 2019 door te schuiven naar de periode 2020-2022
- De in de eindbalans 2019 aanwezige bestemmingsreserve Meldkamer en de bestemmingsreserve WNRA mee te nemen naar 2020.
Meerjarenbegroting 2021-2024
Op 25 juni 2020 heeft de gemeenteraad een positieve zienswijze afgegeven op de ontwerpbegroting 2021. De geraamde besparingen worden in de begroting 2021 grotendeels doorgevoerd. Hiermee wordt de financiële ondergrens voor de VrZw bereikt. Op 2 juli 2020 zijn de ingekomen zienswijzen van de gemeenten besproken in het Algemeen Bestuur. De ontwerpbegroting 2021 is conform vastgesteld.
Risico's
- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen, maar is wel financieel verantwoordelijk
- De Veiligheidsregio VrZw kan niet op de locatie Prins Bernardplein blijven door genoemde ontwikkelingen onder huisvesting. Dit heeft financiële consequenties
Beheersmaatregelen
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoog - Publiekrechtelijk Centraal Nautisch Beheer(Bedragen x €1.000)Centraal Nautisch BeheerRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:18-03-1994Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het bestuur, plaatsvervanger wethouder Baerveldt
Stemverhouding: 15%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
- In 2019 is de Regionale Havenverordening grondig herzien. Dit heeft geleid tot vermindering en verduidelijking van de verordening. Er zijn minder middel- en meer doelvoorschriften opgenomen, zodat de gebruiker binnen de regels zelf met een gelijkwaardige oplossing kan werken. De Regionale Havenverordening is in samenwerking met het Havenbedrijf van Rotterdam opgesteld. Ook andere havenbedrijven in Nederland en België hebben interesse voor deze verordening getoond. De raad van Zaanstad heeft de verordening in september 2019 vastgesteld. Inmiddels is de nieuwe verordening per 1 november 2019 in werking getreden. Op basis van deze verordening heeft Zaanstad ter uitvoering van deze verordening mandaat aan de directeur van het CNB verleend.
- Het CNB is betrokken bij een aantal infrastructurele ontwikkelingen in het Noordzeekanaalgebied, waaronder een oeververbinding voor het langzaam verkeer tussen Amsterdam-Centrum en Amsterdam-Noord en de realisering van de nieuwe zeesluis te IJmuiden.
- Vanaf 1 juli 2020 zijn nieuwe tarieven voor de inzameling van afvalstoffen van zeeschepen van kracht geworden. De verhoging was nodig, omdat de kosten voor het inzamelen en verwerken hoger zijn geworden. De verhoging is zodanig, dat het tarief kostendekkend is.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is "gemiddeld". Financieel draagt de gemeente Zaanstad nauwelijks bij in de gemeenschappelijke regeling. Het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur.
Financiële positie
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB.
Risico's
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen.
Beheersmaatregelen
Vanuit de verbonden partij zelf. Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces.
Beheersmaatregelen lopen uiteen van:
- goed opgeleid personeel (regelmatige oefening en bijscholing, eigen simulator);
- up-to-date-systemen en technische infrastructuur tot heldere processen & procedurebeschrijvingen met duidelijke bevelstructuur;
- het onderhouden van nauwe contacten met belangrijke externe belanghebbenden zoals Rijkswaterstaat;
- periodieke evaluatie of de bestaande beheersmaatregelen nog afdoende zijn en of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Vanuit gemeente Zaanstad
- Begroting en jaarrekening van de afgelopen drie jaren zijn beschikbaar.
- Zaanstad neemt deel aan het Algemeen bestuur van CNB. Minimaal twee keer per jaar is er een bestuursvergadering. De vaststelling van de begroting en jaarrekening vindt plaats in het Algemeen bestuur CNB. Alvorens de jaarstukken ter vaststelling voor te leggen, kunnen de gemeenteraden jaarlijks een zienswijze geven op de jaarstukken.
- Voorstellen van Verbonden Partijen tot aanpassing van de statuten en gemeentelijke deelname worden altijd besproken met sector Strategie en Control vóór besluitvorming bij Verbonden Partij.
middel - Publiekrechtelijk Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtmiddel