Tarieven belastingen
Tarieven Onroerende zaakbelastingen en overige belastingen
Op de Onroerende zaakbelastingen en overige belastingen wordt alleen een prijsindexatie toegepast van 1,5%. Belastinginkomsten komen ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen van de gemeente. In tegenstelling tot bij de rechten en bestemmingsheffingen (Riool- en Afvalstoffenheffing), is de opbrengst van een belasting niet begrensd aan 100% van de begrote kosten.
Tarieven rechten en bestemmingsheffingen
Voor de tarieven van de rechten of retributies (waaronder de Leges) en de bestemmingsheffingen (Riool- en Afvalstoffenheffing) geldt als uitgangspunt 100% kostendekkendheid, tenzij andere afspraken zijn gemaakt. De opbrengst van een recht of bestemmingsheffing mag niet meer bedragen dan 100% van de begrote kosten. De Vermakelijkhedenretributie is niet begrensd tot een maximum van 100% kostenverhaal en mag een overschrijding laten zien.
Woonlasten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling van de woonlasten.
Soort heffing | Tarief 2021 | Tarief 2020 | Stijgingspercentage Inflatie + autonoom |
---|---|---|---|
Onroerendezaakbelastingen | |||
Woningen | |||
- eigenarenbelasting als percentage van de WOZ-waarde | 0,1000% | 0,1072 % | 1,5% |
Niet-woningen | |||
- eigenarenbelasting als percentage van de WOZ-waarde | 0,3241% | 0,3272 % | 1,5% |
- gebruikersbelasting als percentage van de WOZ-waarde | 0,2519% | 0,2553 % | 1,5% |
Afvalstoffenheffing | 337,00 | 301,54 | 11,8% |
Rioolheffing | |||
- tot 300 kubieke meter verbruikt water | 284,41* | 284,41 | 1,5% |
- iedere 100 kubieke meter water daarboven | 94,80* | 94,80 | 1,5% |
* Het tarief is geïndexeerd naar € 293,01 en € 97,66, maar door een dubbele korting van 1,5% vanuit de egalisatievoorziening, kan het tarief gelijk blijven aan 2019 en 2020
Gemiddelde woonlasten per heffingseenheid 2021 t.o.v. 2020 Zaanstad
Lokale lasten | 2021 | 2020 | % |
---|---|---|---|
OZB* | € 273,63 | € 269,59 | 1,5% |
Afvalstoffenheffing | € 337,00 | € 301,54 | 11,8% |
Rioolheffing | € 284,41 | € 284,41 | 1,5% |
Totaal | € 895,04 | € 855,54 | 4,6% |
*Het bedrag OZB is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning
Gemiddelde woonlasten 2020 ten opzichte van andere gemeenten
Gegevens over de landelijke ontwikkelingen op het gebied van lokale heffingen worden gerapporteerd door het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). Het COELO rapporteert jaarlijks over de woonlasten in 40 grote gemeenten (≥ 90.000 inwoners).
Woonlasten 2020 Zaanstad t.o.v. 40 andere grote gemeenten
OZB-eigenaar | Reinigingsheffing (afvalstoffenheffing) | Rioolheffing | Woonlasten 2020 | |
---|---|---|---|---|
Zaanstad | 269,59 | 301,54 | 284,41 | 855,54 |
Laagste | 150,00 | 43,00 | 96,00 | 597,00 |
Hoogste | 569,00 | 392,00 | 284,41 | 878,00 |
Gemiddelde* | 256,00 | 306,00 | 172,00 | 734,00 |
Bron: Kerngegevens belastingen grote gemeenten 2020 COELO
* gemiddelden zijn gewogen naar inwonertal
Belastingopbrengsten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de lokale heffingen.
De begrote en werkelijke belastingopbrengsten:
Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Begroting 2021 | Begroting 2020 | Realisatie 2019 | Kosten dekking 2021 |
---|---|---|---|---|
Onroerendezaakbelastingen | 36.605 | 36.064 | 35.160 | nvt |
Roerende ruimtebelasting | 57 | 56 | 51 | nvt |
Precariobelasting | 305 | 300 | 321 | nvt |
Leges Algemene dienstverlening | 2.000 | 1.766 | 2.692 | 97,6% |
Leges onder dienstverlening WABO (omgevingsvergunning) | 5.711 | 5.711 | 4.338 | 99,9% |
Leges onder dienstverlening Europese dienstenrichtlijn | 387 | 121 | 39 | 100% |
Hondenbelasting | 607 | 598 | 540 | nvt |
Toeristenbelasting | * 1.047 | ** 2.679 | 2.190 | nvt |
BIZ-plan Stadshart Zaandam | 182 | 182 | 187 | 100% |
Reclamebelasting | 371 | 365 | 322 | nvt |
Reclameopbrengsten | 906 | 906 | 797 | nvt |
Rioolheffing | 22.962 | 22.587 | 22.561 | 97,4% |
Afvalstoffenheffing | 23.423 | 21.154 | 21.181 | 100,0% |
Begraafrechten** | 995 | ** 925 | 772 | 93,5% |
Marktgelden | 241 | 240 | 221 | 99,2% |
Parkeerbelasting | 1.295 | 1.138 | 1.027 | 100,0% |
Parkeervergunningen | 431 | 431 | 455 | nvt |
Parkeerautomatengelden | 2.276 | 2.276 | 1.939 | nvt |
Zeehavengelden | 76 | 76 | 168 | 100% |
Totaal belastingen en heffingen | 99.877 | 97.575 | 94.961 |
* opbrengst is bijgesteld i.v.m. verwachte gevolgen Corona
** opbrengst na bijstelling voorjaarsnota
Onroerendezaakbelasting en herwaardering WOZ
De waarde van de onroerende zaken is grondslag voor de OZB heffing. Op grond van het bepaalde in de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), worden alle onroerende zaken binnen de gemeente jaarlijks opnieuw gewaardeerd.
De opbrengst OZB is de uitkomst van het tarief maal de WOZ waarde. De OZB tarieven worden onder meer afgeleid uit de waarde van alle onroerende zaken binnen de gemeente Zaanstad. Uitgangspunt is een gelijkblijvende opbrengst OZB ten opzichte van het voorgaande jaar. Bij de OZB opbrengst is rekening gehouden met een extra opbrengst aan OZB door een areaaluitbreiding van woningen en niet-woningen. Naast de areaaluitbreiding is er geen stijging in de opbrengst, behalve de indexatie van 1,5%.
Het uitgangspunt bij een gelijkblijvende opbrengst van de OZB is de ‘vuistregel van communicerende vaten’:
- als de waarde van de stad stijgt, moet het tarief dalen;
- als de waarde van de stad daalt, moet het tarief stijgen.
De tarieven voor de Roerende woon- en bedrijfsruimtebelasting (RWBB) zijn op grond van de artikel 221 lid 3 van de Gemeentewet gelijk aan die van de OZB.
Hondenbelasting
Zoals opgenomen in het coalitieakkoord en beantwoorde moties, is het streven de Hondenbelasting af te schaffen. De Hondenbelasting blijft voor 2021 gehandhaafd door het ontbreken van kostendekking binnen de begroting. De tarieven van de Hondenbelasting zijn conform het financieel kader geïndexeerd met 1,5%.
Parkeerbelasting
De tarieven betaald parkeren zijn verhoogd met 1,5% indexering en een verhoging van € 0,50 (gemiddeld 19%). De meeropbrengst van de prijsstijging bedraagt € 0,4 miljoen. De parkeertarieven worden, conform de normale afrondingsmethodiek, afgerond op 5 eurocent. Voor sommige parkeerproducten kan de prijsstijging daardoor iets meer of minder zijn, omdat de niet-afgeronde tarieven de rekenbasis voor indexering vormen. De mantelzorgparkeervergunning wordt voor het jaar 2021 gratis verstrekt.
Naheffingsaanslag 2021
Het tarief stijgt van € 58,00 in 2020 naar € 63,50 in 2021. Dit wordt veroorzaakt door een andere berekening van de overheadkosten. In het verleden werden deze kosten niet berekend over de inhuur. Aangezien de inhuur structureel van aard is, worden de overheadkosten daar in het vervolg ook over berekend. De kostendekkendheid bedraagt 100%. Het maximum Rijkstarief voor de naheffingsaanslag 2021 bedraagt € 65,30. Omdat de gemeentelijke kosten lager liggen, wordt het tarief 2021 vastgesteld op € 63,50.
In plaats van het aanbrengen van een naheffingsaanslag op het voertuig, wordt dit jaar een aanslag verzonden. Grondslag: artikel 234 lid 7 Gemeentewet. Deze wijziging is een administratieve lastenverlichting en loopt vooruit op het inzetten van een scanvoertuig.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
2.2 Parkeren | 1.051 |
0.4 Overhead | 224 |
Totaal | 1.295 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 1.051 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 1.051 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 244 |
BTW | 0 |
Totale kosten | 1.295 |
Opbrengst heffingen | 1.295 |
Dekking | 100% |
Precario- en Reclamebelasting
De tarieven van de Precario- en Reclamebelasting zijn conform het financieel kader geïndexeerd met 1,5%.
Reclameopbrengsten
De gemeente heeft reclamecontracten afgesloten met bedrijven voor het aanbrengen van verschillende soorten van reclame uitingen, bijvoorbeeld lichtmastreclame, reclame op abri’s, sandwichborden en energiekasten. Deze contracten geven het bedrijf het alleenrecht om reclame op bepaalde plaatsen en op een vooraf vastgelegde wijze te tonen, tegen een overeengekomen vergoeding.
Bij het aangaan van een reclamecontract geldt onverkort de gemeentelijke regelgeving zoals de Welstandsnota en benodigde vergunning(en). Verder wordt uit het oogpunt op verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte en mede uit overweging van efficiency, de exploitatie van categorieën van buitenreclame bij voorkeur uitbesteed aan één partij. Dat draagt bij aan het niveau van uniformiteit van reclame-uitingen. Tevens rust op de reclamepartij de verplichting voor het schoon en heel houden van de reclame-uiting.
Partijen hebben aangegeven door gebrek aan reclame-inkomsten als gevolg van de coronacrisis, in financieel zwaar weer te verkeren. De afspraak is dat eerst in september 2020 overleg plaatsvindt en pas daarna facturering. Hoewel partijen aan de contractuele afspraken gehouden zijn, zal pas na het overleg duidelijk worden of de begrote opbrengst ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Daarbij loopt een van de contracten per einde jaar af (contractwaarde € 0,24 miljoen), het is onzeker of het nog tot een nieuwe overeenkomst zal komen, wanneer dat is en tegen welke contractwaarde.
BIZ-heffing Stadshart Zaanstad
De raad heeft bij besluit 2018/18177 de Verordening Bedrijven investeringszone Stadshart Zaandam vastgesteld voor een periode van 5 jaar; 2019 t/m 2023. De BIZ-bijdrage wordt geheven van de gebruiker van een niet-woning (bedrijf, instelling e.d.). Indien een onroerende zaak bij het begin van het kalenderjaar niet in gebruik is, wordt de BIZ-bijdrage van de eigenaar geheven. De bijdrage wordt vastgesteld naar de WOZ-waarde van belastingjaar 2019.
In de begroting is een reservering opgenomen ter hoogte van de geraamde bruto opbrengst van €182.000. Hierop worden de geraamde kosten voor heffing en invordering (perceptiekosten) van 2,5% in mindering gebracht. Per saldo resteert € 177.450 dat beschikbaar is om af te dragen aan het BIZ-bestuur. Deze subsidie kan worden aangewend voor investeringen binnen het aangewezen gebied (de BIZ-zone). De investeringen zijn aanvullend op het basisvoorzieningenniveau van de gemeente.
De afdracht wordt in twee delen in de vorm van een subsidie verstrekt; aan het begin van het jaar een voorschot van 75%, na definitieve vaststelling van de BIZ-opbrengst wordt het restant uitgekeerd.
Toeristenbelasting
Het tarief Toeristenbelasting wordt niet geïndexeerd. Er is voor 2021 nieuw beleid vastgesteld:
- een tariefdifferentiatie Toeristenbelasting;
- een nieuwe heffing Watertoeristenbelasting;
- verhoging van de reserveringsregeling Havengelden voor de riviercruisevaart, als alternatief voor een Dagtoeristenbelasting (rivier)cruisevaart cf. gemeente Amsterdam;
- een plan van aanpak op vakantieverhuur, aangeboden via digitale platforms zoals Airbnb.
Het nieuwe beleid heeft ten doel een betere spreiding van de Toeristenbelasting over de verschillende aanbieders van verblijven binnen de gemeente, zowel op het land als het water.
De toename van het toerisme binnen de Zaanstreek en daarmee de verwachting dat ook het aantal overnachtingen in (nieuwe) hotels en verblijfsaanbieders zou toenemen, heeft geleid tot de huidige prognose. De toeristische sector is echter buitengewoon hard geraakt door de coronacrisis. Nog niet duidelijk is hoe het systeem van toeristische vraag en aanbod zal zijn veranderd na de crisis. Ook de omvang van het financieel effect is nog niet vast te stellen.