Prestatie 2.4.2 Betere aansluiting van het onderwijs op de (huidige en toekomstige) vraag van de regionale arbeidsmarkt
Voldoende gekwalificeerd personeel is een voorwaarde voor economische groei. De banen van de toekomst zijn banen waarin mensen samenwerken met nieuwe technologie. Dat vergt actuele kennis van ICT en technologie en competenties als ondernemerschap, klantgerichtheid, empathisch vermogen, creativiteit en flexibiliteit. Als gevolg van de technologische vooruitgang blijven de banen veranderen. Mensen moeten zich blijven ontwikkelen. Het onderwijs speelt hierin een cruciale rol, door leerlingen díe competenties aan te leren die aansluiten op de toekomstige vraag op de arbeidsmarkt. |
---|
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de lokale en regionale arbeidsmarkt. De crisis heeft opnieuw aangetoond dat mensen met de zwakste positie op de arbeidsmarkt, vaak het hardst worden getroffen. En daarmee wordt opnieuw het belang van ‘leven lang ontwikkelen’ onderstreept. Samen met bedrijven en opleiders moeten we blijven investeren in het verbeteren en actualiseren van arbeidsmarktrelevante vaardigheden van onze werkenden, werkzoekenden en leerlingen en in een goede arbeidsmarktoriëntatie voor deze groepen. Samenwerken met bedrijfsleven en onderwijs vraagt om een gezamenlijk opgestelde arbeidsmarktagenda én om een infrastructuur om deze agenda ook samen uit te kunnen voeren. Met ’t Lokaal in Wormerveer hebben we hiermee de afgelopen jaren ervaring opgedaan. Hierop willen in de komende jaren voortbouwen. Gemeente Zaanstad heeft een belangrijke rol in zowel het opstellen van de arbeidsmarktagenda als in het verbeteren van de samenwerking. De manier van samenwerken en de organisatie van het project Zaancampus kan hierbij als inspiratie dienen. |
---|
Activiteiten
Continueren project Zaancampus
We gaan door met het project Zaancampus (Zaanse techniek campus) om leerlingen, werkenden en werkzoekenden op te leiden voor technische beroepen bij onze bedrijven. Daarbij zijn de nieuwbouw van de fysieke campus, een stevige merkpositionering van de campus, het vergroten van instroom in technische opleidingen en het versterken van het opleidingsaanbod voor diverse groepen, de belangrijkste speerpunten. |
---|
Opstellen gezamenlijke arbeidsmarktagenda
Samen met het bedrijfsleven, opleiders en andere relevante partners zoals die in het WerkgeversServicePunt, stellen we een arbeidsmarktagenda met bijbehorende actieagenda op. Hierin wordt beschreven hoe we samenwerken aan de belangrijkste arbeidsmarktopgaven van de stad en regio in de komende jaren. Hierin wordt ook het onderwerp corona en arbeidsmarktoriëntatie meegenomen. |
---|
Doorontwikkelen samenwerking
Gelijktijdig met het opstellen van de arbeidsmarktagenda bouwen we met dezelfde partners door aan een stevige infrastructuur (samenwerkingsverband) om de afspraken in de arbeidsmarktagenda, ook daadwerkelijk gezamenlijk te kunnen uitvoeren. |
---|