Zaanstad is goed verbonden met de regio en heeft een goede verkeersdoorstroming

Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Prestatie 5.2.1 Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren.

De duurzaamheids- en verdichtingsopgaves vragen om een nieuwe visie op mobiliteit in Zaanstad. Hoe wikkel je de mobiliteit op een dusdanige manier af, dat de stad bereikbaar is, maar ook leefbaar, duurzaam en aantrekkelijk. Dit vraagt bijvoorbeeld om betere verbindingen voor fietsers en voetgangers en slimme oplossingen voor parkeren en stallen, zodat de kwaliteit van de leefomgeving beter kan worden. Daarbij is oog nodig voor de wijk, de gemeente als geheel én voor de regio.
Voor de uitvoering van de grote infrastructurele projecten in de komende jaren wordt structureel een bedrag van € 0,1 miljoen vrijgemaakt voor extra personele capaciteit. Dit wordt gedekt door een lagere dotatie aan het Investeringsfonds.

Activiteiten

Actualiseren mobiliteitsbeleid

De ambities van Zaanstad op onder meer verstedelijking en verduurzaming vragen om actueel mobiliteitsbeleid. In 2020 is de richting van dit nieuwe beleid, met als horizon 2040, gepresenteerd in een koersnota. Dit wordt in 2020 en 2021 uitgewerkt tot het Zaans Mobiliteitsplan, dat het kader wordt voor alle mobiliteit in Zaanstad: personen en goederen, rijdend en geparkeerd/gestald.

Verbeteren aansluiting met de regio

Veel grote projecten komen in 2021 in een volgende fase. Zo zal het project AVANT (Thorbeckeweg) in 2021 overgaan naar de realisatiefase die start met een aanbestedingstraject. De geplande oplevering van het project AVANT is 2024. Voor het project Guisweg zal in 2021 de tweede fase van de Planstudie doorlopen worden om te komen tot een voorkeursalternatief, waarna de Planuitwerkingsfase kan starten. Verder blijft Zaanstad zich inzetten om samen met de partners spoedig de Verbinding A8-A9 te realiseren. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de realisatie vanaf 2025 zal starten.

Verbeteren verkeersveiligheid

Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft een continue opgave, waarbij afhankelijk van de opgave een combinatie van zowel gedragsbeïnvloeding als fysieke ingrepen wordt nagestreefd. Belanghebbenden worden betrokken bij de aanpak van onveilige situaties.

Onderzoek HOV ZaanIJCorridor (Zaanstad – Amsterdam-Noord)

De ontwikkelingen in Zaanstad (bijvoorbeeld Achtersluispolder en Kogerveld) en Amsterdam-Noord vragen om een hoogwaardige openbaar vervoersoplossing. Zaanstad is in 2020 samen met Vervoerregio, Provincie en gemeente Amsterdam begonnen aan het onderzoek naar het gewenste OV-systeem. In 2021 wordt dit onderzoek naar gewenste vorm (metro, tram, bus), tracé en fasering afgerond.

Concessie openbaar vervoer

Vanwege de coronapandemie heeft de Vervoerregio de aanbesteding van het OV in Zaanstreek met anderhalf jaar uitgesteld. Dit betekent dat in 2021 opnieuw naar het programma van eisen wordt gekeken, zodat de nieuwe aanbesteding past bij de dan geldende marktomstandigheden.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

2.160

100,0 %

Baten

4.622

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 11/25/2020 15:25:21 met de export van 11/25/2020 15:13:26