Prestatie 6.1.1 Doorontwikkelen en digitaliseren van processen
De gemeente Zaanstad stelt steeds meer producten en diensten digitaal beschikbaar via Zaanstad.nl. Zo kunnen inwoners, ondernemers en instellingen snel en makkelijk zelf hun zaken regelen. In deze collegeperiode wordt verder gewerkt aan zowel een goede digitale informatievoorziening via de website als dienstverlening voor ouderen of niet-digitaal vaardigen en minder geletterden. Waar mogelijk zullen processen worden gedigitaliseerd. |
---|
De coronacrisis heeft het belang onderstreept van digitale dienstverlening. Er zijn al veel diensten digitaal beschikbaar. Denk hierbij aan het maken van een afspraak bij de balie van Burgerzaken via de website zaanstad.nl, de ‘Slim Melden App’, waarbij inwoners digitaal hun melding openbare ruimte kunnen maken via een kaart van Zaanstad en de mogelijkheid om digitaal een omgevingsvergunning aan te vragen voor veelvoorkomende (ver)bouwwerkzaamheden. Het doorontwikkelen en digitaliseren van processen staat ook in 2021 hoog op de agenda. Naar verwachting treden per 1-1-2022 de Omgevingswet (verder: Ow) en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb) in werking. Deze wetten leiden tot grote veranderingen, namelijk:
In 2021 vinden de voorbereidingen plaats om op 1 januari 2022 voorbereid te zijn voor het werken onder het nieuwe stelsel en ook de inwoners en bedrijven via zaanstad.nl goed te informeren over de veranderingen en wat dit voor hen betekent. |
---|
Activiteiten
Visie op dienstverlening
In 2020 is de Visie op Dienstverlening vastgesteld. De visie en uitvoeringsagenda vormen samen de leidraad voor de dienstverlening. Uitgangspunten hierbij zijn:
|
---|
Klanttevredenheidsonderzoeken
Er worden jaarlijks meerdere klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd op telefonie en de website. De uitkomsten van deze onderzoeken worden gebruikt om de (digitale) dienstverlening te optimaliseren. |
---|
Tweetalige website
Door nieuwe regelgeving moeten gemeenten alle beschikbare online dienstverlening vertalen in minstens één andere officiële Europese taal. De keuze van de andere officiële Europese taal vindt in 2020 plaats. In 2021 wordt hier verder uitvoering aan gegeven. |
---|
Voorbereiding implementatie Ow en Wkb
In 2021 gaan we de implementatie voorbereiden van de nieuwe wetgeving die in 2022 in gaat.
|
---|
Omgevingsvergunning binnen 8 weken
In 2021 starten we met de voorbereidingen om stap voor stap tot een nieuwe aanpak te komen voor de afhandeling van initiatieven en gaan wij hiermee proefdraaien. We zetten op een aantal varianten in:
|
---|
Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) – Eén digitaal loket voor de fysieke leefomgeving
Het DSO is een landelijke digitale voorziening en vormt het digitale loket waar initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden snel moeten kunnen zien wat is toegestaan in de fysieke leefomgeving en kunnen zij vergunningen aanvragen en meldingen doen. Een aanvrager van een omgevingsvergunning kan volstaan met één aanvraag bij één loket en hij krijgt van één bevoegd gezag toestemming. |
---|
Wegwijzer omgevingsvergunning
Informatie op de website zaanstad.nl waar nog nadere uitleg staat over het vergunningenproces wordt in 2021 zodanig geactualiseerd en ingericht dat een initiatiefnemer voor een omgevingsvergunning op eenvoudige, snelle wijze door de juiste route voor zijn initiatief wordt geleid. In de Handreiking participatie geven wij suggesties over de participatie rondom initiatieven. We zullen ontwikkelaars er nadrukkelijk op wijzen dat participatie bijdraagt aan de kwaliteit van het plan, vergroot het draagvlak bij de omwonenden en dat goede participatie juridische procedures kán voorkomen. Participatie is echter niet afdwingbaar door de gemeente; het ontbreken van een participatietraject of een magere uitvoering is geen weigeringsgrond voor de vergunning. |
---|