Toezicht houden op de naleving van regels en het terugdringen van overtredingen

Aanpak criminaliteit en overlast (integraal Veiligheidsplan)

Prestatie 6.2.2 Aanpak criminaliteit en overlast (Integraal Veiligheidsplan)

Inwoners van Zaanstad moeten veilig kunnen wonen, werken, recreëren en leren in de gemeente. Elke vier jaar vindt een analyse plaats van de veiligheid. Op basis daarvan stelt de gemeente een beleidsplan en jaarlijks een uitvoeringsprogramma vast. Op basis van de Veiligheidsanalyse is in 2018 het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 (IVP) vastgesteld. De gemeente ziet als regisseur toe op een goede uitvoering van het IVP in samenwerking met partners.

Woninginbraken, straatroven en overvallen hebben een grote impact op slachtoffers en hun omgeving. Daarom is de aanpak van deze High Impact Crimes geprioriteerd. De aanpak bestaat uit zowel preventieve als repressieve maatregelen.

Zaanstad wil voorkomen dat kwetsbare en overlast gevende jongeren in korte tijd afglijden van herrieschopper naar crimineel. Daarom is er een integrale persoonsgerichte aanpak voor deze groep. De aanpak rust op drie pijlers: repressie, zorg & ondersteuning en gezinsaanpak. Doelstellingen hierbij zijn: recidivebeperking, gedragsverandering en voorkomen dat broertjes/zusjes afglijden. De gemeente Zaanstad voert de aanpak uit samen met alle partners die met risicojongeren te maken hebben, zoals (jeugd)reclassering, Openbaar Ministerie, Jeugdbescherming, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, politie, jeugdboa’s, sociaal wijkteams, jeugdteams, Straathoekwerk, Vangnet en scholen. De gemeente neemt daarbij de regie over het proces op zich door middel van de 075 Aanpak. (zie ook programma 1, doelstelling 1).

Het aantal incidenten met verwarde personen op straat lijkt de laatste jaren te stijgen. Veel personen met verward gedrag hebben psychiatrische problemen, een beperking (verstandelijk beperkt, dementie) en/of problemen, zoals verslaving, schulden, dakloosheid of illegaliteit. Verwarde personen kunnen een (acuut) gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving. Door een effectieve aanpak wordt getracht dit zoveel mogelijk te voorkomen. (zie ook programma 1, doel 2).

Cybercriminaliteit is een sterk groeiend fenomeen. Slachtoffers zijn ondernemers, burgers en overheden zelf. Inmiddels ontstaat steeds meer kennis en expertise over hoe deze slachtoffers zich kunnen beschermen. We onderzoeken hoe de gemeente in preventieve zin een rol kan spelen.

Activiteiten

High impact crimes

Vergroten burgerbetrokkenheid. We maken gebruik van de buurtpreventieteams om bewoners alert te maken op verdachte situaties in de wijken. De media kanalen van de gemeente worden gebruikt om mensen voor te lichten op het gebied van preventieve maatregelen ter voorkoming van high impact crimes.

Overlast door jongeren die strafbare feiten plegen (075 aanpak) en risicojongeren

Inmiddels hebben we 17 gezinnen in de aanpak, waarvan er twee uit Oostzaan en Wormerland komen. Op basis van de opgedane ervaringen wordt deze aanpak in 2020 verder ontwikkeld en wordt het aantal jongeren uitgebreid tot 30. Dit is het maximale aantal jongeren in de aanpak. In 2021 zit de eerste lichting van de jongeren in het tweede jaar van de aanpak en vindt beoordeling plaats of de aanpak wordt verlengd of beëindigd. Bij het afsluiten van de dossiers en de warme overdracht naar het voorliggende veld, kan weer nieuwe instroom plaatsvinden.
In 2021 zitten we in het tweede jaar van het wetenschappelijk onderzoek naar de 075 Aanpak. De coronacrisis heeft geleid tot vertraging in het onderzoek. Mochten er uit het onderzoek signalen/opbrengsten komen waar we wat mee moeten in 2021, dan zullen we dat oppakken.

Aanpak risicojongeren (groep die voor de 075-aanpak zit)

We volgen een soortgelijke werkwijze bij de aanpak van zogenaamde ‘risicojongeren’. Het gaat om jongeren die niet crimineel zijn, maar waar wel ernstige zorgen over bestaan bij de ketenpartners, omdat zij bijvoorbeeld betrokken zijn bij orde verstoringen (zoals vechtpartijen) of worden aangetroffen met wapens op zak. Door een samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners, worden er via persoonsgerichte aanpakken verbeterplannen opgesteld. Er kan mogelijk begrensd worden via repressieve maatregelen (last onder dwangsom, gebiedsverbod), maar de focus ligt op het bieden van perspectief, bijvoorbeeld door de jongeren aan een coach te koppelen.

Personen met verward gedrag

Een aanzienlijk deel van inwoners met verward gedrag veroorzaakt geen overlast noch gevaar. Het gebeurt echter ook dat inwoners met verward gedrag overlast veroorzaken, zorgmijdend gedrag vertonen en in extreme gevallen misdaden plegen. Het kan zijn dat hun gedrag gevaar voor henzelf of anderen oplevert. Het gaat dan vaak om inwoners met problemen op meerdere leefdomeinen, waarbij verschillende en vaak wisselende zorg- en veiligheidspartners betrokken zijn; zogenaamde complexe casuïstiek. Om passende persoonsgerichte aanpakken tot stand te brengen, werkt het domein veiligheid aan (regionale) ketennetwerksamenwerking met onder andere de geestelijke gezondheidszorg (GGZ), de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD-en), Zorg- en Veiligheidshuizen en sociale wijkteams. Gezamenlijk kunnen deze partners verwarde personen tegen zichzelf beschermen, overlast tegengaan en de veiligheid van de samenleving waarborgen.

Cybercrime

Cybercrime is een relatief nieuwe vorm van criminaliteit dat naar verwachting nog lang niet op zijn hoogtepunt zit. Het is immers eenvoudig om te plegen en daarnaast begeven steeds meer burgers zich op het internet. Samen met partners, zoals de politie en Noord Holland – Samen Veilig, wordt gewerkt aan interventies gericht op preventie. We spelen een actieve rol in het voorlichten van bewoners/ondernemers en het geven van preventietips, en sluiten aan bij regionale projecten.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

1.178

13,2 %

Baten

0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 11/25/2020 15:25:21 met de export van 11/25/2020 15:13:26