Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Riolen

Beleidskader

Riolering zorgt voor de afvoer van ons afvalwater, waardoor overlast, stank en risico’s voor de volksgezondheid worden beperkt. Gezien het belang van riolering in een stedelijke omgeving zijn de riolerings- en waterzorgtaken vastgelegd in de Waterwet en de Wet Milieubeheer. Het gemeentelijk beleid geeft invulling aan de zorg voor afvalwater, hemelwater en grondwater en is vastgelegd in het verbreed gemeentelijke rioleringsplan (VGRP) . Dit plan is geschreven voor de periode 2020-2023.

Kwaliteitsniveau

De gemeente streeft voor de riolering een situatie na waarbij alleen het echte vuile water wordt ingezameld en getransporteerd naar een rioolwaterzuivering. Door aanpak bij de bron wordt voorkomen dat vuilwater ontstaat. Dit geldt met name voor hemelwater, dat schoon moet blijven en bij voorkeur afgevoerd moet worden naar oppervlaktewater.
Uitgangspunt is dat de Zaanse riolering blijft voldoen aan de landelijke richtlijnen voor milieutechnisch functioneren en aan de provinciale eis om het rioolstelsel kostendekkend en kwalitatief in stand te houden.

Onderhoudsplan

Regelmatige inspectie van riolering vindt plaats nadat de helft van de verwachte levensduur van een riool is verstreken, in de regel bij een ouderdom hoger dan 20 jaar. Door de slechte bodemopbouw is de levensduurverwachting van de Zaanse riolering relatief kort, gemiddeld 40 jaar. De frequentie is afhankelijk van de functie en het verwachte verloop van de kwaliteit in de tijd. Bij bedrijfskritische onderdelen als afsluiters, persleidingen en vrijvervalleidingen, overstorten en lozingspunten van persleidingen/grote lozers gelden specifieke frequenties. De afgelopen jaren is de onderhoudsachterstand in riolen ingelopen. Vanaf 2021 zijn er voor riolering geen achterstanden in onderhoud meer.

Financiën

Om het rioolstelsel in Zaanstad te beheren, te vervangen en te verbeteren zijn investeringen noodzakelijk. De kapitaalslasten ten gevolge van deze investeringen, in combinatie met de kapitaalslasten uit het verleden en de exploitatiekosten, leiden tot de totale lasten welke door de rioolheffing gedekt worden.
De ramingen in de exploitatie zijn conform plannen en volledig en reëel opgenomen in de begroting.
Voor de begrote investeringsbedragen 2021 wordt verwezen naar de bijlage investeringen.

Met ingang van de begroting 2021 wordt ook de prijsstijging in de grond-weg en waterbouw in 2019 en 2021 gecompenseerd. Het betreft een bedrag van € 207.000 per jaar.
De ingezette lijn om te gaan sparen voor investeringen wordt gecontinueerd en daarmee de schuldenlast op het gebied van riolering te verminderen  Bij vaststelling van de rioolheffing wordt het saldo van baten/ lasten toegevoegd aan de voorziening vervangingsinvesteringen met als doel nieuwe vervangingsinvesteringen versneld af te schrijven. In 2021 worden deze middelen groot € 4.193.000 ingezet voor versnelde afschrijving van vervangingsinvesteringen 2021. Daarmee wordt structureel € 202.000 per jaar bespaard. Samen met het sparen dat in voorgaande jaren heeft plaatsgevonden zijn de kapitaallasten structureel verlaagd met € 803.000.
De egalisatievoorziening riolen kan niet worden ingezet voor het verlagen van de schuldenlast op het gebied van riolering. De egalisatievoorziening is hoger dan het doel waarvoor deze is ingesteld. Daarom onttrekken we in 2021 een bedrag van € 721.000 uit deze egalisatievoorziening en geven een korting op de tarieven. Daarmee blijven de tarieven rioolheffing gelijk aan die van 2019.

Deze pagina is gebouwd op 11/25/2020 15:25:21 met de export van 11/25/2020 15:13:26